Kui ma suve hakul helistasin, olid sul käed-jalad tööd täis ja esimene võimalik kohtumisaeg tuli kõne alla alles juuli teises pooles. Üheks ettevõtmiseks, millele sa parasjagu keskendusid, oli Berliini moenädal. Kuidas seal läks, mida ise näitasid ja mida nägid?
Olen Berliini moenädalal omanimelise kaubamärgiga varemgi käinud, green showroom’is, mis on jätkusuutliku disaini kvaliteetsemaid showroom’e, kus oma kollektsiooniga välja tulla, seda näidata ja tagasisidet saada. Eelmisel aastal läks green showroom Messe Frankfurdi alla.
Fakt, et suurim moemesside korraldaja ostis ära kaks eetilise disaini showroom’i (samuti Ethical Fashion Show), on selge märk sellest, et kogu maailma moe- ja tekstiilitööstuses on hakanud levima veendumus, et jätkusuutlikkus ei ole enam sõna, mida kasutatakse lihtsalt kõla pärast, vaid et sellest on saanud tõsiselt võetav praktika. Sealoleku ajal kohtusin ka Frankfurdi-poolsete korraldajatega ning nad ütlesid, et kui varem läksid press ja ostjad esmalt suurtele mainstream-üritustele, catwalk’idele ja Bread & Butterile ning kui aega üle jäi, siis vaatasid ka natuke jätkusuutlikku moodi, siis nüüd on vastupidi: esmalt minnakse vaatama, mis toimub jätkusuutliku disaini vallas ja kui aega üle jääb, siis vaadatakse, mis tavavoolus toimub. See hoiakuvahetus on väga selgelt toimumas.
Millal see pööre sinu arvates tarbijate teadvuses toimus ja mis selle hoiakumuutuse tinginud on?
See muutus on toimunud viimase paari aasta jooksul. Kui mõelda, et 2007. aastal, kui käisin oma kollektsiooniga esimest korda Londoni moenädalal, siis oli see eelkõige huvitav kontseptsioon, mida kõik käisid vaatamas, et oi kui põnev. See oli nii üsna mitu aastat. Kuid arvan, et esimene väga tugev tõukejõud oli kindlasti ülemaailmne majanduskriis, mis pani väga selgelt üle vaatama neid praktikaid, mis selles tööstuses valitsevad.
Kui vaadata moe- ja tekstiilitööstuse tootmistsüklit, siis on tegemist globaalse tööstusharuga, mis on seotud väga suure arvu inimeste ja erinevate ettevõtetega. Ning väga tugevalt seotud mitte ainult keskkonna-, vaid ka sotsiaalsete teemade/probleemidega. Suurtootjale on mugavam seda süsteemi mitte lahti harutada, sest kui sa seda väga lähedalt näed, peab olema piisavalt mehisust, et sellele otsa vaadata.
Aga turg pole jätnud enam suurt võimalust seda kõike eirata ning tootjate elu on tehtud kibedaks, sest mitte ainult töölised ei küsi ebamugavaid küsimusi, vaid ka tarbijad tahavad järjest rohkem teada, kus ja kuidas need asjad on valmistatud. Selles tööstusharus on ju palju mõistlikke ja eetilisi inimesi, kes tahavad samuti, et asjad oleksid hästi. Kaalukauss on vaikselt liikunud selles suunas, et inimlikud väärtused hakkavad tuhast tõusma.