TAI oma kampaania õigustuseks: kondoom on nagu vihmavari või varuratas

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kui Ingrid Veidenbergi hinnangul jättis kampaania «Kumm on seks» mulje, justkui naised peaks olema iga hetk valmis astuma seksuaalsesse vahekorda, siis kampaania korraldaja Tervise Arengu Instituut (TAI) võrdleb kondoomi vihmavarju või varurattaga, mida ei pruugi alati vaja minna, kuid mis annab kindlustunde.

TAI kommunikatsiooniosakonna juhataja Helen Noormetsa sõnul on kampaania sihtgrupp naised vanuses 18-24. Miks just nemad?

«See on vanus, kus noortel on kõige enam partnereid, sealhulgas ka juhusuhteid, kus erinevate nakkuste oht on suur. Meie uuringud paraku näitavad seda, et juhuvahekorras kasutavad kondoomi vaid pooled selle sihtrühma noortest.»

Kui kavatsus vahekorraks on olemas, siis üldjuhul see Noormetsa sõnul toimumata ei jää - olgu siis kondoom olemas või mitte. Ning kampaania lähtepunkt oli, et seksi toimumine või mittetoimumine on siiski naiste otsustada.

Viimane sõna jääb naisele?

«Naiste võimuses on ka öelda, mis tingimustel see toimub - kas kondoomiga või üldse mitte. Kampaania mõte ongi naistele anda julgust kondoomi nõuda ja sellele nõudmisele kindlaks jääda,» märkis Noormets.

Ehkki seks peaks toimuma kahe võrdse osapoole vahel, kes mõlemad ühtmoodi tagajärgede eest vastutavad, siis alati see nii ei ole. Noormetsa sõnul näitavad uuringud, et naiste partnerid on nendest tihti mõnevõrra vanemad.

«See tekitab olukorra, kus vanemat, eeldatavalt ka kogenumat ja targemat usaldatakse rohkem. See võib olla naise jaoks kurbade tagajärgedega,» selgitas ta.

Kondoomi kasutamisega seonduv on Noormetsa sõnul tihtipeale piinlik küsimus, aga ta ei peaks seda olema. Kuid et kondoomi kasutamise eeltingimuseks on selle olemasolu õigel hetkel, ongi tähtis propageerida kondoomi kaasaskandmist.

«Kondoom on nagu vihmavari või auto varuratas, mida ei pea välja võtma enne, kui seda tõesti tarvis läheb,» vastas ta Veidenbergi kriitikale naiste pideva valmisoleku pihta.

Siiski ei arva Noormets, et mehed on sellise kampaaniaga justkui vastutusest vabastatud. Meestele oli tema sõnul suunatud üks TAI 2008. aastal toimunud kampaania ning meestele plaanitakse oma sõnumeid suunata ka edaspidi.

«On tõsi, et üldiselt peetakse kondoomi kaasaskandmist mehe ülesandeks, kuid paraku tunnevad mehed vähem huvi oma tervise kaitsmise vastu kui naised. Meie sõnum ongi see, et naine ei saa toetuda nii olulises küsimuses vaid mehele, vaid peab ka ise turvalisuse eest hoolt kandma,» lisas ta.  

Noormets märkis samuti, et noorem põlvkond, kes on koolis ja kampaaniate abil rohkem seksuaalharidust saanud, on uuringute järgi oluliselt tublimad juhusuhetes kondoomi kasutajad juhusuhetes kui näiteks 30ndates eluaastates mehed ja naised.

Juhuseks versus pereväärtused?

Ingrid Veidenberg kirjutas oma laupäevases arvamusloos ka seda, et taoline kampaania vaid süvendab meie ühiskonnas niigi juba laialt levinud partnerite vahetamist ja truudusetust ning et vajaksime hoopis kampaaniat, mis ütleks, et truudus on seks, et püsisuhe on seks. Et vajaksime saateid, sõnavõtte ja reklaame, mis propageeriksid pereväärtusi.

Helen Noormets vastas kriitikale, öeldes, et püsisuhete tekkimiseks on kõigepealt vaja inimestega tutvuda ning mingil eluperioodil tõepoolest sellega ka intensiivselt tegeletakse.

«Kampaaniast ei peaks end puudutada laskma inimesed, kellele see otseselt ei ole suunatud. Seksuaalhariduse teema püstitamine avalikus ruumis võib mõjuda häirivalt, kuid rääkimata jätmine tekitab oluliselt suuremaid probleeme,» arvas Noormets.

Tema sõnul on antud kampaania puhul tegemist naistelt naistele suunatud sotsiaalse üleskutsega seista enda, oma tervise ja tuleviku eest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles