Siinkohal tahaksin pigem kõneleda neist teedest, mis on uusrajatised ja valdavalt hea ja korraliku teekattega varustatud.
Kui palju on meil neid häid teid kodukandis? Mõni on ehk õnnelikum ja elab kergliiklustee kõrval, mis kvalifitseerub uusrajatiseks, teine reisib pika aukliku tee, enne kui jõuab sellisesse kohta, kus rulluisud jalga tõmmata või rattaga mõnusalt kulgeda.
Loomulikult on sellised teelõigud suurema koormusega, kus kas või kinnisilmi otsejoones kulgedes ei pea kartma, et astud suuremasse auku ja jala murrad. Jah, see on täiesti võimalik, et tees on suured augud ja isegi jalakäijana võid kõndides viga saada!
Selle tõttu ongi oluline, et meie kõik – kergliiklejad – suudaksime sõbralikult ära mahtuda neile teedele, kus liigelda on lihtsalt nii mõnus.
Kuidas koos eksisteerida?
Kuidas seda küll teha? Kas ma pean kandma neoonvesti, riputama enda külge helisevad kellukesed või lihtsalt arvestama teistega? Vastus on üllatavalt lihtne. Me peame arvestama teistega. Nii nagu autojuhid autoteel, peame ka meie jälgima enda ümber toimuvat. Ka jalakäijana kergliiklusteel.
Tee, millel liigume, on mõeldud lihtsalt värske õhu hingajale, lapsekäru lükkavale emale, koeraga jalutajale, kui ka harrastussportlasele. Kuna liikumiskiirused on kümnetes kordades erinevad, siis tuleb pöörata tähelepanu sellele, kuidas me teel kulgeme.
Juhul kui liikluskorraldusvahend teisiti ei osuta, siis tee on mõtteliselt jagatud kaheks erisuunaliseks pooleks, nii nagu ka autotee. Kui teel on ees takistus, näiteks aeglaselt liikuv vanapaar või käru lükkav lapsevanem, siis enne neist möödumiseks n-ö vastassuunda kaldumist tuleks vaadata korraks üle õla, et veenduda manöövri ohutuses – seda nii jala kui ratastel liikuva liiklejana. Selja taga võib olla rattur, kes õnneks saab päris kiiresti pidurdada, või halvemal juhul rulluisutaja, kelle pidurdusteekond on oluliselt pikem. Vastassuunas liiklejate märkamisega ei tohiks probleeme tekkida ja nende läbi laskmine on ilmselt kõigile elementaarne.