R, 9.12.2022

ETTEVAATUST ⟩ Salakaval mõttemuster võib viia läbipõlemiseni

Naine
Salakaval mõttemuster võib viia läbipõlemiseni
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments
Foto: Shutterstock

Kas su peas keerleb pidevalt järgmiste ülesannete nimekiri, mis ei jäta sind rahule ka vabal ajal? Kas tunned end süüdi, kui istud niisama, selle asemel, et midagi «kasulikku» teha?

Võib juhtuda, et oled sattunud nn toksilise produktiivsuse illusiooni. Väljaande Self sõnul on see nähtus, mida sageli seostatakse perfektsionismiga. See võib viia ka läbipõlemiseni, sest taastumiseks ei jää aega.

Seos perfektsionismiga

Perfektsionismile kalduvad inimesed on sageli liialt kriitilised oma saavutuste suhtes. Nad tunnevad sageli, et pole piisavalt teinud ning mõõdavad oma väärtust saavutustes. Sellised omadused võivad õhutada tunnet, et inimene peaks kogu aeg midagi kasulikku tegema.

Nähtus on seotud nn hustling-kultuuriga. Mõiste viitab ideele, et inimene peaks oma professionaalseid eesmärke propageerima praktiliselt ööpäevaringselt. Mida rohkem teed ja kiirem oled, seda parem.

Kui oled alati väga tegus, pole sul aega taastuda ning see mõjub vaimsele tervisele laastavalt – ka siis, kui kõik, mida teed, on iseenesest tähendusrikas. Sageli arvatakse, et kui tegemised on lõbusad ja nendega kaasneb edu, pole vaja millestki taastuda. Selline arvamus on aga pettekujtelm.

Märka hoiatusmärke

Kuidas aru saada, et mürgine produktiivsus on sinu elu üle võtnud? Sageli väljendub see ärrituvuse, ärevuse ja unetusena.

Hea oleks omaenda kahjulikud mõttemustrid ära tunda juba enne, kui tervis on läbipõlemise äärele triivinud. Alternatiivsete mõttemallide ja tööviiside õppimine toetab heaolu.

Mürgise produktiivsuse küüsi langenud inimese jaoks on tüüpiline, et ta püüab kõik oma kohustused võimalikult kiiresti täita. Asjade tähtsuse järjekorda seadmine toetaks paremini tema heaolu.

Samuti on tavaline, et selline inimene tunneb end pauside pidamise pärast süüdi. Vähemalt tunneb ta end paremini, kui täidab täidab oma vabad hetked e-kirjaga. Vabale hetkele aitaks paremini keskenduda see, kui jätta oma nutitelefon lõunale minnes kontorisse. Samuti on oluline muuta oma suhtumist. 

Märksõnad
Tagasi üles