E, 6.02.2023

Ekspert selgitab: 5 erinevat uneiseloomu selgitavad, miks sa oled unega hädas

Dagmar Lamp
, Sõbranna.ee ja teemaveebide osakonna juhataja
Ekspert selgitab: 5 erinevat uneiseloomu selgitavad, miks sa oled unega hädas
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments
Foto: Shutterstock

On sul raske magama jääda? Lubad, et lähed voodisse kell 23, aga alles hommikutundidel saad sõba silmale? Sa pole üksinda ning põhjust tasub otsida hädadele uneiseloomust.

Uneekspert Olivia Arezzolo selgitas väljaandele Femail, et on olemas viis erinevat iseloomutüüpi, kui asi puudutab und.

  1. Väga murelik. Seda tüüpi inimene on enne uneaega väga üles köetud ning ta kogeb ka väga sageli insomniat ning on vastuvõtlik depressioonile. Need on inimesed, kes magavad kõige halvemini, kuna nende aju ei suuda lihtsalt end välja lülitada.
  2. Mõõdukalt murelik, tundlik preemiatele. Võrreldes esimese tüübiga on sel inimesel mõningad erinevused. Ta on enne uneaega tavaliselt üles köetud, kuid ei koge alati tingimata negatiivseid mõjusid. Olivia rõhutab, et seda tüüpi inimene kogeb pärast positiivseid elamusi õnnetunnet, kuid stressi tõttu on tal suurem oht kogeda insomniat.
  3. Mõõdukalt murelik, preemiate osas tundetu. Kui eelmine tüüp reageerib positiivsetele kogemustele, siis antud tüüpi inimene ei reageeri sündmustele hästi. Olivia selgitab, et see on inimene, kes on enne voodisse minekut üles köetud, kuid kogetud sündmused ei tekita temas positiivseid emotsioone, vaid muudavad ta pessimistlikuks. Nad on sageli halvas tujus, kuid ometi pole neil nii suur tõenäosus depressiooniks kui kahel esimesel tüübil.
  4. Kergelt murelik, kiiresti reageeriv. Seda tüüpi inimene on üleüldiselt vähem ärev, on vastuvõtlik positiivsetele ja negatiivsetele elamustele. Kui nad kogevadki insomniat, on see pikaajalisem kui teistel iseloomutüüpidel. Nende insomnia on tõenäoliselt seotud sündmustega nende elus, näiteks raha- või suhtemured.
  5. Kergelt murelik, vähereageeriv. Jällegi vähem ärev inimene, keda keskkond mõjutab vähe. Kannatusi põhjustavad talle eelkõige elusündmused, kuid mitte ilmtingimata väga rohkeid. Kõige tõenäolisemalt mõjutab insomnia neid elu hilisemas faasis.

Kuidas insomniaga toime tulla?

Olivia paneb südamele, et kõik algab stressi maandamisest – nii on võimalik ka õhtul välja lülituda. Leida viis, mis aitab sul lõõgastuda, olgu selleks hingamisharjutused, mediteerimine või jooga. Kindlasti tasub rõhku panna füüsilisele aktiivsusele. Hea nipp on ka raske tekk ning õhtuti tuleks piirata ekraanidelt tuleva sinise valguse hulka.

Märksõnad
Tagasi üles