Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Fotograaf Jaak Nilson selgitab: kuidas sotsmeedikuna tegelikult edukas olla?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Foto: Jaak Nilson

Oled sa tont või inimene? Sotsiaalmeedia ja influencerite ajastul oleks vist õigem, oled sa robot või inimene? Mõjutamisest sotsiaalmeedias kirjutab fotograaf Jaak Nilson.

Moodsa aja rahateenimisest ja turundusest. On poolavalik saladus, et nii mitmedki meie sotsmeedia tipud ostavad laike oma postitustele juurde. 500 laiki saab ca 5 euro või dollari eest, et näidata enda mõju reaalsest suuremana.

Need on siis laigid, mida genereervad libakontod ja robotid ehk botid.

Minagi püüan oma Instagrami kontot kasvatada ja influencer'i ehk sotsmeedia mõjuisikuna pisut teenida, kuid see pole lihtne. Keskendun eelkõige Instagramile, mis on visuaalne platvorm. Ühtlasi pakun firmadele teenust nende sotsiaalmeedia kontode haldamisel. See tähendab siis tellija ehk brändi kontole piltide lisamist, pildiallkirjade koostamist, küsimustele vastamist, laikmist, jms tegevust ehk jälgijatega pidevat suhtlemist. 

Esmalt võiks läbi mõelda, mis on ettevõtte soov ja millised on raamid, kus siis sotsmeedia mõjutaja ehk sotsmeedik tegutseb. Milline on pildimaterjal? Kas see tuleb firma poolt või pakub seda sotsmeedia mõjutaja. Sotsmeedia mõjutaja loodud sisu saab pakkuda nö sotsmeedik oma seinal kui ka siis ettevõte oma lehel. See on ühise arutelu teema, et saavutada ettevõttele võimalikult parim tulemus.

Loomulikult on siin eelis noortel kenadel piigadel või ka noormeestel, kes saavad olla ise oma konto kui ka isiku kaudu pildil. Mina olen neile oma vanuse poolest isa eest, kuid mul on üks teine eelis. Ma olen fotograaf ning seetõttu oskan jutustada lugusid läbi piltide, iseennast näitamata. Seega vaatan asju pisut teisest vaatevinklist.

Selliseid näiteid on maailmast piisavalt, pigem läheb see sotsmeedia ja klassikalise reklaami kombinatsiooni. Kui vajan pildile modelli, siis lihtsalt leian ja saan oma kontol nö sotsmeedikuna tegutseda. Ma pole kindel, kuid olen selle sõna vist ise välja mõelnud.

Sõna sotsmeedik on päris hea, sest influencer on inglisekeelne. Meie keeles oleks see mõjuisik, mis on igavavõitu, kuid sotsmeedik on pisut huumorivarjundiga ja võiks sobida küll. Ja muidugi on avalik saladus, et nii mitmedki meie tipud ostavad laike oma postitustele juurde. 500 laiki saab ca 5 euro või dollari eest. Mõnelgi suure jälgijate arvuga Instagrammeril on suur hulk kontodest ostetud. Kontosid saab osta libakontodena kui ka orgaaniliselt. Orgaaniline tähendab, et soovitud kontot hakkavad jälgima teised reaalsed kontod ehk inimesed. Muidugi on oht sattuda robotite ehk bot'ide peale. Näiteks paar päeva tagasi hakkas mu pilte massiliselt laikima hulgaliselt Aasiast pärinevaid kontosid, kelle oma kontot jälgivad 7500 teist kontot, ning neil pole ühtegi pilti ega postitust, kuid laike on üksjagu. Seega surnud hinged.

Lisan siia veel ühe pildiseeria, mis jutustab lugu leivategemisest. Kuna mul on endal tuhandete fotodega http://www.jaaknilson.ee pildipank, siis leian sealt ikka ja jälle sobilikku materjali. Leivategu algab põllult koos mitmete tööprotsesside kajastamisega ning jällegi on 5 pilti ühes postituses. Muidugi võiks neid üles panna mitme päeva jooksul ja ühekaupa, kuid siis läheks lugu jällegi osaliselt kaduma. Võimalusi on palju.

Jällegi, kui on soov ka teksti näha, siis klõpsa pildi all olevale Instagrami lingile.

Orgaaniline kasv tähendab, et arvuti hakkab jälgima etteantud parameetritega teisi kontosid. Samal ajal ka lisades laike ja kommentaare. Automaatsete kommentaaridega võib alt minna, sest kui paned oma äsja lahkunud koerast pildi ja automaat laigib seda ning lisab, et äge pilt, siis on see ikka mage küll.

Inimene vaatab ning siis ise otsustab, kas ta hakkab tagasi vastu seda kontot jälgima.

Hea väärtuslik pildimaterjal ehk sisu ning teiste kontode laikimine ning jälgima hakkamine ongi sisuliselt peamine moodus, kuidas enda kontot kasvatada. Instagram ei luba automatiseeritud tegevusi, kuid ausalt öeldes pole suurt vahet, kas seda teeb inimene või masin, sest vastujälgimise otsustab ikkagi konkreetse konto omanik, mitte masin. Kuid nagu mainisin, lubatud see pole.

Kehtib põhimõte, 5-3-1. Pane inimese kontole 5 laiki, 3 kommi ning hakka jälgima ning siis on ka lootust, et ta hakkab sind vastu jälgima.

Mõned soovitavad ka 10-5-1 varianti, loomulikult pole siin absoluutset reeglit. Kindlasti peab laikima ja kommima erinevaid pilte, mitte, et kõik kommentaarid ühele fotole.

On olemas ka grupid, kus antakse üksteisele teada, et uus postitus tuleb ning teised grupiliikmed sööstavad siis oma kolleegi toetama, ehk kommenteerima ja laikima.

Ostetud laigid on IG poolt keelatud, kuid vahelejäämise võimalus on väike.

Kommentaare on palju raskem saada. Kommentaar peaks olema vähemalt neli sõna ja mitte koosnema ainult emotikonidest. Siis peaks Instagram arvestama kommentaari täisväärtuslikuna ja kui asi tundub algoritmile hea, siis töötab masinavärk juba sinu heaks.

Kõike seda varjutab paras saladusteloor, sest nii FB kui IG ei avalda oma algoritmide parameetreid. Enamik teadmisi saab Instagrami ametlikust infost ja internetis leiduvast, mida inimesed on ise kogenud.

Noored kaunitarid, kes on peamised sotsmeedikud, saavad müüa siiski teatud kraami nagu ilutooted, toit, riided, jms. Need on ühed paremini kaubaks minevad asjad üldse ja sobivad sotsmeedikute teemaga hästi, sest põhiline vanusegrupp IG-s on 18-24. Siis pisut väiksem grupp on 25-34 ning veelgi väiksem 35-44 aasta vanused. Kui kõige noorem vanusegrupp on ca 60 protsenti jälgijate arvust, siis teine ja kolmas kahepeale moodustavad kokku umbes kolmandiku ning ülejäänud on veel nooremad või hoopiski vanemad.

Kindlasti erinevad vanusegrupid pisut ka riikide lõikes. Minu konto puhul on Eestist nooremat rahvast rohkem, samas on välismaalt jälgijate vanus pisut kõrgem. Kindlasti mõjub siin ka iga Instagrami postitus erinevalt, sest sõltuvalt fotost on ka huvilised ehk jälgijad erinevad.

Sõltub, kas märksõnad ehk hashtag'id on eesti või inglise keeles.

Nii FB kui Instagram ei tee oma platvormi lihtsalt toreduse pärast. Nende eesmärgiks on raha teenida. Seega näitab Instagram postitust algselt ainult ca 10 protsendile su jälgijatest. Kui laike tuleb palju, siis kuvatakse neid juba rohkem ka teistele. On täiesti loomulik, et tähelepanu saada on keeruline, sest konkurentsis on iga päev miljonid pildid.

Seega, kui su postitus ei edene laikide ja kommentaaride poolest, siis on üks esimesi võimalusi osta Instagramilt endalt reklaami ehk teha endale ärikonto, mis oleks igati aus, ning orgaaniliselt näidata oma postitusi teistele. Ärikontot aga ei tehta, sest siis on kauba ja kraami tutvustamine justkui ametlik reklaam ja ei mõju enam sotsmeediku isikliku eelistusena. Samas peab seaduse järgi olema sotsmeedia reklaami juures märge, #ad, paid partnership, sest siis on tegemist läbipaistava asjaga ning inimesel on võimalik aru saada, kas see on nüüd reklaam või mitte. Sama, kui trükimeedias on märge sisuturundus. Kui vaatate kinos filmi või TV-saadet, siis ei libise kaamera kunagi juhuslikult üle iPhone'i või Fordi logo, see on makstud sisuturundus.

Seega püütakse ärikontot mitte teha ning märge reklaamile jäetakse sageli kasutamata või siis peidetakse osavalt teksti sisse. Firmad kasutavad enamasti ärikontot ja sealt saab tegelikult väga head infot oma postituste tagasiside kohta. Selleks on olemas igatsorti teisi platvorme, kes monitoorivad su kontot, kuid IG enda oma on väga mugav ja see on samas seadmes ehk telefonis.

Kui teha iga nädal mitu postitust eri toodete promoks, siis ühel hetkel hakkab sotsmeediku usaldusväärsus nagunii kahanema, sest üks inimene ei saa erinevaid ilutooteid või midagi muud ise pidevalt kasutada. Üks tuntud Eesti sotsmeedik ütles mulle, et teda on ära tüüdanud noorte naiste pildil olemine mõne toote najal või siis tootega koos. Üks jalg on pisut välja sirutatud, no täiesti ebaloomulik värk. Samas pole vahet, kas pildil on Malle, Karu-Kati, Caroline või keegi teine.

Noored laigivad neid pilte, sest soovivad olla oma iidolitega sarnane, täiesti arusaadav.

Paljude firmade turundusosakondades töötavad samuti noored, vanuses 20-30, kuid firmaomanikud on enamasti juba pisut vanemad inimesed.

Olen ca 15 aastat müünud rahvusvahelistes pildipankades oma pilte. Kuidas saavutada edu? See tuleb siis, kui teed asja, mis sulle meeldib ja mida oskad. Siis pidavat edu su juurde tulema. Paraku alati ei tule, vahel tuleb ja sedagi osaliselt, kuid ilma proovimata ei tea seda keegi. Seega peab ka sotsmeedik panema end alati firma rolli. Mida tema poolt pakutav teenus ehk postitus annab ettevõttele, kes raha välja käib? Kas see viib üles toote või teenuse kasvu? Või annab vähemalt infot? Või saab firma sotsmeediku poolt loodud sisu ehk pildimaterjali ka oma lehel kasutada?

Loe edasi Jaagu blogist!

Tagasi üles