Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Eva-Maria Õunapuu hobist kasvas välja edukas ettevõte

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Aasta noor naisettevõtja 2011 - Eva Maria Õunapuu.
Aasta noor naisettevõtja 2011 - Eva Maria Õunapuu. Foto: Peeter Langovits

Kuidas lahendad sina probleemi, kui ei leia endale poest sobivat toodet? Juristina leiba teeninud Eva-Maria Õunapuu ei suutnud umbes 6 aastat tagasi endale meelepäraseid lõhnaküünlaid leida ning leidis lahenduse, hakates neid hoopiski ise valmistama. Nüüdseks on hobist arenenud ettevõte, mis annab tööd 4 inimesele ning mille käive ulatus mullu 250 000 euroni. 
 

Möödunud neljapäeval pälvis Eva-Maria Õunapuu OÜ Joik Küünlad ja Spaa asutamise eest Eesti Ettevõtlike Naiste Assotsiatsioonilt (EENA) aasta noore naisettevõtja auhinna.

Joiki tooted - küünlad, näo- ja kehahooldustooted - on valmistatud looduslikust toorainest käsitööna ning kättesaadavad  e-poe, esinduspoe ning enam kui 30 edasimüüja kaudu üle Eesti.

Alguses tegeles tragi naine Joiki arendamisega põhitöö kõrvalt, kuid alates aastast 2007 on tegemist üha rohkem tähelepanu nõudva tööga. Töömaht kasvas Eva-Maria sõnul nii kiiresti nii suureks, et selle kõrvalt ei oleks enam võimalik millegi muuga tegeleda.

Eva-Maria mainis, et ei osanud oma ärile sellist edu ennustada. Muidugi oli lootus, et ettevõte kasvab ning muutub ainsaks asjaks, millega tegeleda, sest algajal ettevõtjal oli siiski eesmärk ettevõtlusesse siirduda ja palgatööga lõpetada. Kuid suur edu tuli naisele üllatusena.

Esimestel aastatel läks kogu aur siseturule. Esialgu ei olnud otseselt võimalust ja soovi Joiki tooteid välismaale pakkuda, sest ka Eesti-siseselt oli turg piisavalt suur. Nüüd aga, mil on juba rohkem inimesi tööle võetud ja võimalusi sellega rohkem tegeleda, tekkis Eva-Mariale soov alustada ka ekspordiga.

Lähiriikides (Lätis, Soomes, Skandinaavias) on esimesed katsetused juba tehtud. Ärinaine tunnistas, et võtab aega, enne kui mujal jõuab päriselt kanda kinnitada. Ainult Lätis on neil hetkel suurem edasimüüja, muudes riikides on alles väiksemad «julged» need, kes on seal esialgu tundmatut kaupa müüki võtnud. Võtab aega, et suuremat võrgustikku luua, aga töö selle nimel käib.

Kõige keerulisem oli algul tooraine hankimine

«Üldiselt on laabunud kõik ladusalt ja suuri probleeme ei olegi olnud. Klientide poolt tuli meie toodetele üllatavalt soe vastuvõtt,» mainis auhinna pälvinud Eva-Maria Õunapuu. Pigem on probleeme olnud tootmise poole peal.

Alustades oli väikeettevõttel raske leida tooraineid, pakendeid jms. Eva-Maria sõnul arvestatakse enamasti suuremate tegijatega ja tellitava kauba kogustele on seatud miinimumnõuded. Ettevõtet alustades aga ei ole kohe selliseid vahendeid ja võimalusi. «See nõudis hästi palju leidlikkust ja kombineerimist ja nuputamist. See oli kõige keerulisem osa,» tunnistas ta.

Huvitava nüansina tõi naine välja, et turustamine ja klientide leidmine oli suhteliselt lihtne ja sujuv osa.

Teistele noortele ettevõtjatele oskas Eva-Maria soovitada, et tegeleda tuleb sellega, millesse ise väga usud ning mida oskad. «Varem või hiljem tuleb siis üldjuhul ka edu,» usub ettevõtja. «Loomulikult peab kõvasti panustama ja olema valmis ka mõnest asjast loobuma ja mitte lootma kiiret edu. Kõik ei pruugi üleöö hästi minna.»

Praegu esikohal laps 

Praegu saab Eva-Maria töösse jällegi vähem panustada, kuna on pisikese lapse ema. Seega peabki ta tööst puhkuseks oma lapsega tegelemist, mis hõivab suure osa tema ajast. Lihtsalt lõõgastumiseks praegusel eluperioodil suurt aega ei jäägi.

Kuigi ettevõtja tunnistas, et kodukontorist hoiab ta äriasjadel silma peal, kiitis ta ka oma meeskonda, kes talle seda võimaldavad.

«Kõik teavad, et lastega ei saa enam mõnda aega tööle samas mahus panustada. Äriasjad jäävad siis tihti kas ootele või liiguvad aeglasemalt. Tegemata siiski midagi ei jää, aega tuleb hästi planeerida ning teha õigeid valikuid, et kõik vajalik saaks aetud,» nentis Eva-Maria.

***

Aasta noore naisettevõtja auhind

Aasta noore naisettevõtja auhind anti tänavu välja esmakordselt. EENA noortesektsiooni juht Melika Kiilmaa põhjendas uue auhinna loomist sellega, et EENA noorteklubi, kuhu kuuluvad kuni 35-aastased naised, taasalustas oma tegevust sel aastal.

Lisaks sellele, et nad hakkasid aktiivselt koos käima, oli sooviks korraldada suuremaid üritusi ja tunnustada üht noort tublit naisettevõtjat.

Kriteeriumid olid ühiselt paika pandud, koos koguti nii avalikult kui klubisiseselt ettepanekuid, et miks just keegi võiks selle auhinna saada ning noorteklubi liikmetega tehti sisemine hääletus. Eva-Maria sai ülekaalukalt võitjaks.

Aasta noore naisettevõtja auhind antakse kuni 40-aastasele naisele, kes on viimase 3-4 aasta jooksul loonud ettevõtte, mis on omanäoline ja eristuv konkreetses tööstus/teenindus/kaubandusvaldkonnas, leidnud märkimisväärse klientide poolehoiu ning saanud muu hulgas oma kaubaturu teiste osaliste tunnustuse osaliseks.


Tagasi üles