Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Vormis või vormist väljas?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Võru Kesklinna kooli vormirõival täiendavad terviklikku värvigammat kooli sümboolikast inspireeritud mustrimotiivid.
Võru Kesklinna kooli vormirõival täiendavad terviklikku värvigammat kooli sümboolikast inspireeritud mustrimotiivid. Foto: Tonis Anton

Kumb on lapsele parem, kas koolivormis või vabas riietuses kooli minna? Arter uuris asja.

Kunagi kandsime kõik üle riigi ühtset vormi. Keegi seda ülemäära ei armastanud, nii et pea iga ärksam sikerdas midagi omasoodu, disainis ringi või dekoreeris, et ahistavast ikkest kõrvale hiilida. Vabanemise tuules lõdvenesid ka vormireeglid, kuni kadusid hoopis. Nüüdseks on aga paljud koolid taas otsustanud õpilased vormirõivasse riietada. Erinevalt ammustest aegadest on see igal koolil oma näoga, kannab tuttavat sümboolikat ja värvigammat ning aitab luua õpilaste vahele midagi väga olulist – nimelt võrdsust, solidaarsust ja ühtse meeskonna tunnet.

Teeb elu lihtsamaks

Kooliaasta algus on alati paras peavalu nii lapsele kui ka tema vanematele. Oluline pole see, mitmendasse klassi minek – suvega on kooliskäija kõigist riietest vupsti välja kasvanud. Milline riietus siis õigupoolest kooli sobib? Kindel valem kõlab nii: vali rahulik gamma, väldi logosid ja kaunistusi, hoia väärikat joont. Parimas seisus on nende koolide lapsed, kus kehtestatud vormirõivad. Miks? Sest sinu eest on suurem osa tööd juba ära tehtud – mugavad asjad valitud, värvid kokku sobitatud ja tervik toimima pandud, sina ole vaid mees ja kanna mõnuga!

«Vorm on üle Eestis laialt levinud, meil on suhted enam kui saja kooliga,» ütleb ühe enim kasutatud koolivormipartneri Norrisoni juht ja omanik Kalev Lember. «Disainime rõivad koostöös kooliga, vorm on kooli värvides ja kannab kooli sümboolikat.» Vormi kandmise tavad on kooliti erinevad – mõnes kohas oodatakse õpilaselt, et ta paneks selle selga täies mahus, teisal piisab mõnest elemendist ja kokkulepitud tavade austamisest.

Lastes saab koolis käies kokku kaks vastandlikku soovi. Ühest küljest tahetakse sarnaneda ja kaaslastega küünarnukitunnet tajuda. Selles mõttes aitab vorm imeliselt kaasa. Samas soovitakse oma isikupära ja erinevust rõhutada. Aga kuidas seda vormi raamides teha – muu riietuse kandmine oleks ju selge vastuhakk? Valdavalt on väikesed inimesed väga nutikad ning raalivad kiiresti välja, kust lähevad mänguruumi piirid. Ükski kool ei keela lastele väikesi süütuid ulakusi, näiteks naljakaid sokke ja sukkpükse, pungihõngulisi soenguid, koolirõivaste täiendamist oma fantaasiaga täpselt sinnamaani, kus tulemus püsib veel terve mõistuse piires. Ei sega õpilast ennast ega teisi.

Tagasi üles