Aadlipreilide kasvatus 18. sajandi Eestimaal
Aadlilaste esmane harimine käis poistel-tüdrukutel ühiselt, algul bonne ja alates kuuendast eluaastast juba guvernant. 11. eluaastaks saadeti poisid kooli, tüdrukud jäid vanematekoju guvernantide kasvatada, kes vastavalt oma ettevalmistusele jagasid oma oskusi. Üldjuhul lõppes vanemate kodune kasvatus tüdruku leeritamisega. Kunstiga tegeleti vabaajaharrastusena ja heal juhul said tüdrukud sel alal vaid algharidust.
Üheks selliseks aadlipreilide koduõppe eesrindlikuks näiteks võib pidada Eestimaa mõisniku Zoege von Manteuffeli perekonda. Endise Katariina II ohvitseri Wilhelm Johann Zoege von Manteuffeli ja tema abikaasa Helene Henriette (sündinud von Bock) peres kasvas üksteist last. Perekonna vanim laps oli Wilhelm Johann, talle järgnesid õed Helene Marie – perekonnale Lilla (sündinud 5. detsembril 1774) – ja Anna Sophie, siis Peter Otto, Heinrich Otto, Augusta Charlotta, Karl Gustav, Wilhelmine Caroline, Emilie Henrietta, Karl Magnus ja Friedrich Eduard.
Zoege von Manteuffelite lapsed said kunsti- ja joonistamisõpetust juba siis, kui elati ema suguvõsale kuulunud Võisiku mõisas Põltsamaa lähistel. Seal oli ametis joonistusõpetajana Gottlieb Welté, kelle juhendamisel tegid pere vanimad tütred Helene Marie ja Anna Sophie ilusaid maale ja proovisid isegi vasegravüüri. Welté oli Mainzist pärit ja saavutanud 18. sajandi Liivimaal hea kunstniku maine.
1790. aastatel elas Zoege von Manteuffeli perekond juba Ojasoo ehk Vana-Harmi mõisas.
«Ojasoo kodus nägi kõik välja väga lihtne,» on kirjutanud Wilhelm von Kügelgen oma ema lapsepõlvekodust. «Olid valgeks lubjatud seinad, rohelised uksed, õlgpõhjaga toolid, ja kardinatest ei teatud kogu maal midagi. See-eest oli maja ruumikas ega pakkunud arvukale perekonnale ja majaliikmetele mitte ainult igakülgset mugavust, vaid oma kogude ja töökodadega ka mitmesuguseid võimalusi tegevuseks ja meelelahutuseks. Vanaisa oli oma laste hariduse nimel kogunud enda juurde kõige erinevamaid õpetajaid, käsitöölisi, kunstnikke ja õpetlasi, kes kõik elasid tema katuse all ja andsid kodule väikese akadeemia mõõdu. Akadeemiliste distsipliinide kõrval tegeldi uuemate keeltega, maaliti, modelleeriti, graveeriti, treiti, nikerdati, harrastati tisleri- ja metallitööd ning tehti suurepärast muusikat. Ilusad kvartetid, mida perekonnaliikmed talveõhtutel ette kandsid, elasid naabruskonna mälestustes veel kaua edasi.»