«Mida sa teed?» versus «Miks sa teed?»
Rääkides meeskonnakoolitustel tööle tähenduse andmise olulisusest, vaatavad alguses enamik osalejatest mind tuima pilguga. «Miks peaksin ma oma tööle uut tähendust otsima, kui teen seda niikuinii ainult palga teenimise nimel?» on nende mõtetes.
Alustuseks küsin nendelt siis lihtsa küsimuse «Mis on sinu tänaseks tööks ehk mille eest sulle palka makstakse?» millele hakkab tulema igasuguseid huvitavaid vastuseid. Paljud nendest võib kokku võtta kahe sõnaga «minu ametijuhend». Valdav enamus töötajatest tunnebki, et nende tööks on teha neid ülesandeid, mis on ametijuhendisse kirja saanud. Ning see on ju hästi loomulik, sest just seda juhid jälgivad ning mõõdavad, ja selle alusel tõepoolest töötajatele ka ju palka makstakse.
Tegelikult polegi sellises lähenemises iseenesest mitte midagi valet, aga mõttekoht on selles, et uuringud näitavad selgelt, kui motiveerivaks võib tööülesanne inimese jaoks muutuda, kui ta saab aru, et see kedagi aitab. Kuni aga töötaja on oma mõtteviisis kinni ametijuhendis – ta keskendub ainult küsimusele «mida ma teen?» - on tal ka väga raske oma tööd kellelegi kasulikuna tajuda. Ja see hakkab ajas tema motivatsiooni vähendama, sest ta lihtsalt «käib tööl».
Seetõttu võiks iga juht eesotsas, aga ka iga töötaja aeg-ajalt küsida endalt «Miks ma seda teen?» ehk liikuda oma mõtteviisilt natukene tööülesannetest kaugemale ja märgata oma tegevuse mõju. Siin vajavad töötajad aga kahtlemata oma juhi abi – kui juht on oma mõtteviisilt ise radikaalne «töötegija» – tundmata ise, et sellel kõigel on tegelikult sügavam tähendus, kasu ning vajalikkus kellegi jaoks, kujundab ta just sellise töökultuuri, mille ülejäänud meeskond kiirelt ka omandab.