Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Puhka targalt! Olulised puhkusega seotud nüansid, mida peaksid teadma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kirjutaja Getter
Copy
Foto: PantherMedia / Scanpix

Kuigi suvine aktiivne puhkuste aeg on kohe-kohe läbi saamas, puhatakse igal aastaajal. Sageli tehakse aga klassikalisi vigu, mis võivad rikkuda nii puhkusel olija kui ka tööle jäänud kolleegide heaolu, ütleb värbamis- ja personalijuhi teenuseid pakkuva ettevõtte Enesekindlusvabrik tegevjuht Alice Raidma. Mis on need vead ja kuidas neid vältida?

Puhkamine on äärmiselt oluline, sest tänapäeva ühiskonnas on pingeallikad suures osas psühholoogilised. Need mõjutavad nii inimese tervist, enesetunnet, suhteid kodus ja tööl ning ka elutahet. Mida puhanum on inimene, seda rohkem on tal energiat, parem on keskendumisvõime ning stressitase on oluliselt madalam kui ületöötanud inimesel. Paraku on paljud nö «vead», mida tehakse, seotud just puhkama mineku ja seal olekuga.

Ära lase oma puhkusel aeguda!

«Tähelepanu tasub pöörata puhkuste aegumisele. Kui tööandja pole sätestanud teisiti, siis aegub puhkus ühe kalendriaasta jooksul,» toob Raidma välja. Aegumisajal on praktiline eesmärk – motiveerida töötajaid võtma põhipuhkust välja igal aastal ning seeläbi vältida ületöötamist.

«Töötaja võiks igal aastal vähemalt 28ks päevaks astuda välja töörutiinist, sest muidu võib tulla stress, üleliigne koormus ja motivatsiooni langus,» teab ettevõtetele puhkuse asendusperioodiks sageli personali värbav Alice Raidma.

Teavita kolleege ja otsi endale asendaja

Selleks, et inimene puhkusel olles ka päriselt end tööst välja saaks lülitada, peab ta enda puhkusele minekust kolleegidele teada andma. Raidma toob välja, et sageli ei teavitata oma eemalolekust teisi, ei anta tööülesandeid korralikult üle ega otsita endale asendajat. «Need kõik viivad selleni, et puhkusest võib saada uus stressi allikas,» ütleb ta.

Kindlasti võib inimesel olla raske esialgu töömõtteid peast välja pühkida, kuid lõõgastumiseks on see vajalik. Tööst korra eemale astumine annab võimaluse ülesannetele ja probleemidele vaadata eemalseisja pilguga, mis pigem toob hoopis uusi ideid ja lahendusi. «Terve ja õnnelik inimene on produktiivsem ja loomingulisem!» teab Alice Raidma.

Tõeline puhkus algab juhtme seinast tõmbamisega

Väga tihti tegeletakse puhkuse ajal ikkagi töö e-mailide lugemisega ning vastatakse kõnedele, olles endiselt alati kättesaadav. «Tõeline puhkamine algab siis, kui inimene astub tööasjadest välja, suunab oma e-mailid teistele ning eirab mitte hädavajalikke töökõnesid. Juhe tuleb piltlikult öeldes seinast välja tõmmata, et vaimne puhkamine saaks alata,» ütleb Enesekindlusvabriku värbamisspetsialist Heleri Rätsep.

Rätsep toob välja, et puhkuse ajal tööga tegelemine vähendab küll tööülesannete kuhjumise tõenäosust, aga samas ei anna võimalust end tööst välja lülitada ja piisavalt puhata. «Seetõttu tuleb enne puhkusele minekut tööülesanded teiste töötajate vahel võimalikult hästi ära jaotada!» ütleb ta.

Asendustöötajate värbamine on sageli oluline

Ühe suurima probleemina toovad värbamis- ja personalijuhi spetsialistid välja puhkuste kehva planeerimise. Tööülesannete jaotamine, liiga palju inimesi korraga puhkusel ning ülesannete kuhjumine võivad ettevõttes korraliku kaose, kui mitte isegi kahjumi tekitada.

«Oluline on otsida endale puhkuste ajaks asendustöötajad, kes aitaksid nii puhkusele minejaid kui ka tööle jäävaid kolleege,» toob värbamisspetsialist Heleri Rätsep välja. Enesekindlusvabriku tegevjuht Alice Raidma lisab, et nad käivad ettevõtetes ka konsultatsioone andmas ning toetamas ülesannete majasisest jaotamist.

«Mõnel ettevõttel pole tarvis asendustöötajaid värvata, piisab ka oskuslikust tööülesannete jaotamisest. Personalispetsialistid oskavad neid asju sageli sujuvalt ja kergesti juhtida ning lahendada, juhid võiksid personaliinimesi enam usaldada,» ütleb ta.

Oluline on puhkused planeerida ja korraldada selliselt, et puhkusele mineja ja ka teised kolleegid saavad olla õnnelikud ja rahul. Piisav teavitustöö, ettevalmistus, asendustöötaja otsimine, tööülesannete jaotamine ning end tööst välja lülitamine tagavad üldjuhul puhanud puhkaja ja rõõmsad kolleegid.

Õnnelik töötaja tähendab paremat sisekliimat ja tulemusi, läbi mille kasvavad ettevõtte tulemused ja näitajad.

Tagasi üles