Mis juhtub, kui tõsta kodus õmblusmasinat
2012. aastal oli Pärnu teatri mängukavas Andres Ehini kiriromaani alusel valminud etendus «Seljatas sada meest», mis jutustas Eesti XX sajandi alguse kahest tugevamast naisest. Need olid Anette Busch ja Maria Loorberg, keda kehastasid vastavalt Kaire Vilgats ja Triin Lepik. Lavastus toetus küll peamiselt A. Ehini romaanile ja nimetati isegi muinasjutuliseks looks, kuid sellele olid ometigi reaalsed ajaloolised isikud tõukejõu andnud. Kui seoses lavastusega räägiti veidi ajakirjanduses ka Anette Buschi saatusest ja elust, kes pärast edukat maadluskarjääri asus elama Jaapanisse ja sai isegi kahe tsirkuse omanikuks, siis vähem räägiti teisest prototüübist Maria Loorbergist.
Maria sündis 11.jaanuaril 1881 Rähni talus, Velise külas, Vigala kihelkonnas (praegune Raplamaa). Tema vanemad oli Jaan ja Kai Loorbek. Väidetavalt tundnud neiu juba noorusest huvi tõstespordi vastu – tõstes kodus õmblusmasinat...
Kui sajandivahetusel Eesti raskejõustiku isa Adolph Andruskevitsch avas Tallinnas oma treening-kooli, käies harjutamas «Linda» aidas, hakkasid peagi selle vastu ka mõned naised huvi tundma, meestest rääkimata. Andruskevitsch ei olnud ise kuigi tugev, vaid väike kõhn mees. Seal treeningul käis ka noor Jaan Loorberg, kes treeneri õhutusel kutsus endaga kaasa ka oma õe Maria.
Esmakordselt ilmus ta treeningsaali 1903. aastal. Nähes Marie Loorbergi oli Andruskevitsch rohkem kui üllatunud. Uus naisõpilane polnud mitte suur ja tugev naine, nagu seda võis arvata, vaid väike, õrn ja habras, väga kaunikehaline 20aastane neiuke, kes kaalus veidi üle 64 kilogrammi.