Tol päeval küsin ma küünalde süütamiseks luba, sest kabel, kus meeleolupilte teha soovime, on ehitatud 300 aastat tagasi kasvanud puudest. Harriet Toompere kükitab Sutlepa kabeli põrandale ja teeb laiale lauale pai. Nii mitu korda, nad ajavad juttu. Harrieti kehakeel reedab. Ka vestluse iseloomu.
«Tegelikult on mul veel üks kiiks, mida pea igas kirikus või kabelis ikka teha püüan. Ma tantsin, vähemalt veidi,» tunnistab naine ja näitabki ette. Kogu ta olemus võtab poosi poosi järel. Tantsusoov tekkinud tal kord templiskulptuure vaadeldes ning neid jäljendada püüdes.
«Mitmes maailma paigas olengi tantsinud. Ebameeldivalt lõppes tants aga Vatikanis, kus meid karabinjeeride vahel välja eskorditi,» jutustab Harriet ja naeratab häbelikult. Paistab, et ta vaeb siiani jumalakoja piire – kujud kiriku seinal võisid neid poose ju esitada, miks siis tema mitte?
Meie pühakoha emand tuleb lubatähega, ütleb, et kustutusmehed on valmiduses, ning tõmbab tikust tuld.
Veel enne, kui jaheda sügisõhu Rocca al Mare muuseum-kabelis soojaks räägime, riivan oma pleedihõlmaga üht kümnetest küünaldest ja … püüan vaha loksuva tulesädeme kinni. Veri kohiseb kõrvus, keha on kui halvatud, keegi ei tihka hingatagi ja mul on oma hooletuse pärast häbi. Perenaise nägu nähes tajun korraga teravalt, kui väiksest viivust saab kaduvik alguse. Ja kui raske on hoida…
Harriet Toompere peab traditsioonidest sedavõrd lugu, et mul on teda kuulates tunne, justkui saaksin osa kõige imelisemast muinasjutust, mille elu meist endist kirjutanud. Ja Iti – nagu kodused teda alati hüüdnud on – armastab selliseid lugusid.
«Mu isa oskas päeva pühitseda. Ta tegi isegi naela seina löömisest punaste lintidega tseremoonia ja ükski porgand ei läinud patta enne, kui oli lõikelaual oma iseloomu esitlenud,» meenutab naine lapsepõlveperet.