Katrin Kuldma armastab moodi ning ei möödu päevagi, kui ta sellega ei tegeleks. Miks? «Mood on täis positiivseid emotsioone ja ilu on maailmas väga võimas jõud.»
Moelooja Katrin Kuldma: «Hea välimus võimendab sisemist jõudu.»
Katrin, kui kaua sa oled moe sees elanud?
Oi, ära seda küll kirjuta – need numbrid on liiga suured! (Puhkeb naerma.) Sõltub, kust lugema hakata, kleite olen joonistanud titest peale. Aga aastal 1993 sai avatud esimene oma stuudio. Eks ma olen proovinud muid asju ka teha, aga pole lastud! Ikka tiritakse tagasi moe juurde. Ega ma enam ei tahagi mujale, tunnen end siin kodus.
Mis sind moe juures köidab?
Ma arvan, et see on kaasasündinud kiiks, mida ma pole ise valinud. Nagu muusikul tekitavad helid mingi vibratsiooni, hakkab moeloojal hinges kohe midagi toimuma uute kangaste ja mudelitega tegeledes. See kohe tõmbab mind!
Räägime veidike moekunsti köögipoolest. Mida kõike sa oma moe-majas teed?
Minu väikeses tiimis oleme kõik nagu hunt Kriimsilmad üheksa ametiga ja kõik toimib ülihästi. Igal hommikul otsustame, millise osakonna juhataja keegi täna on. Ma olen siin loovjuht, disainer, turundaja, visionäär, tellin ise kangaid, suhtlen klientidega...
Kuna olen ühes isiksus nii disainer kui ka finantsjuht, eks vaidlevad need kaks poolt minus ka tuliselt! Õnneks on selge kõrvalpilk alati käepärast võtta – kõik inimesed meie tiimis on terava moetajuga.
Amanjedal on õnnestunud murda Eestist välja ka maailma moeareenile, kuidas?
Mõni väike asi käivitab suured, kui usaldad oma sisetunnet. Mul on üks punane, Muhu mustritega kleit, mille disainisin vaid enda lõbuks. Mõtlesin veel, et vaevalt keegi ostab…
Aga vastupidi – just see iseenda hinge järgi kleit tegi ukse laia maailma lahti! See on maagiline disain – Muhu vanad traditsioonid, minu tundidepikkune nokitsemine ja tulemus on see, et kõik märkavad seda kleiti! Äratas tähelepanu Milanos moebutiigis Piave 37, mis tutvustab noori tõusvaid moetähti. Milano ongi jäänud keskpunktiks, kuid mu kollektsiooni leiab ka Riias, Moskvas, Astanas.
Minu filosoofia ongi selline, et hea disain peab andma sulle palju rohkem kui lihtsalt riided – see peab olema elamus, tooma ellu positiivseid emotsioone, sära, komplimente.
Õnnestunud disain pole ainult tarbimisväärtusega, vaid kunstiväärtusega, nauding nii loojale kui ka kandjale. Kunsti puhul on ju sama, me hindame teost, mis meis selle vibratsiooni tekitada suudab.
Mood on ju kunst, mida saab kanda. Kas sellel kunstiliigil on ka Eestis lisaks klientidele toetajaid?
Jah, muidugi ja selle üle on väga hea meel, et nii mõnedki ettevõtted hindavad moodi kui kunstiliiki. Näiteks esitlesime septembri algul Pärnus Hedon spaas Amanjeda uut meeste ülikondade sügiskollektsiooni ja selle ürituse toetajaks oli Colonna Kinnisvara.
Räägime nüüd trendijuttu ka. Mis on sinu moesoovitused sügiseks?
Oi, trenditeemadega ei tegele ma juba aastaid! Pole vaja ajakirjadest näpuga järge ajada, vaid avatud silmadega maailmas ringi käia. Moetrendid on uue mõtteviisi väljendused visuaalis, seal peegelduvad ühiskonna üldised hoiakud ja sündmused, tulevikusuunad. Mis on õhus? Selgus, konkreetsus, jõud – bordoopunane ja sügav sinine, must ja valge, grafiithall ja tiigipuu. Klassika ei kao kuhugi, meestemood ilma tumesinise, musta ja hallita on mõeldamatu. Uuendused seisnevad nüanssides, disainis. Värv ei räägi üksi veel midagi, kangas on see, mis mind kõnetab. Moelooming on detailitundlik ja terviklik teema.
Sa riietad nii mehi kui ka naisi, ütle nüüd ausalt – kummad on edevamad?
No mina pole siin adekvaatne hindama, sest need mehed, kes minu juurde jõuavad, ilmselgelt hoolivad oma välimusest! Eesti mees on disainerile imehea materjal – hästi mehelik, tulemus ei muutu kunagi magusaks. Itaallastel näiteks on oht muutuda liiga edevaks, kuid meie põhjamaa härradel on head tugevat karismat, nad jäävad alati meesteks. Ma pole kusagil maailmas nii lahedaid mehi näinud! Väline hoiak võetakse küll, et «ah, mind ei huvita riided», aga hästi riietuda on ju lihtsalt äge!
Mehed siis? Olen seda alati kahtlustanud…
Minu vaatevinklist on mehed ja naised võrdselt hoolikad oma välimuse suhtes. Kõigil inimestel on alati sisemine soov ilu poole püüelda. Riietus pole küll kõige tähtsam, aga hea rõivas toetab sisemust. Kui kõik lotendab seljas, jätab inimene endast kurva ja lohaka esmamulje, see on lihtsalt alateadlik. Kvaliteetsed ja hästi istuvad rõivad lisavad rõõmu ja enesekindlust, see kiirgab ka väljapoole. Hea stiil võimendab inimese sisemist jõudu. Tuleb palju positiivset tagasisidet ja komplimente, sind märgatakse ja tunnustatakse. Kvaliteet on kohe näha ja samavõrra see, kui ülikond ei istu.
Mis on sinu silmis halb stiil?
Oi, ma absoluutselt ei tegele sellega, mis on stiiliviga. Riietus on isiklik asi ja nõu antakse inimesele nelja silma all. Kriitika tekitab üksnes vastuseisu ning ei muuda maailma paremaks.
Minu sõnum on alati: tarbige vähem, aga hästi! Ükskõik milles! Toidu puhul see juba jõuab inimestele kohale, aga riietega on sama lugu – maailma tervise seisukohast on odava rämpsu ületootmine ikka väga valus teema! Näiteks miks me ostame veini? Kas selleks, et mingit haput jooki juua ja purju jääda, või selleks, et nautida? Eelistan tarbida vähe, aga pühendumusega valmistatut.
Mis on sinu lemmikasjad moes?
Olen šiki mugavuse armastaja, selle sügise lemmikud on teksased ja tikanditega dressipluusid. Kleidid on samuti hea mugav valik – ühes tükis, pole vaja kombineerida. Ma armastan väga triiksärke! Kombineerin neid kõigega – jaki alla, dressipluusi alla, musta trikotaažkleidi alla…
Kui naised ei armasta maskuliinse joonega triiksärke, siis nad pole vist lihtsalt proovinud üliheast kangast puuvillast särki – midagi mõnusamat pole lihtsalt olemas! Eks materjalide mõistmine tuleb kogemusega – kes on korra head kangast proovinud, see enam viletsamat ei taha. See on nagu mustvalge ja värvilise televiisoriga. Värvilise peale üle minna on lihtne, aga katsu sa vastupidi – võimatu.
Mille järgi sa riideid valida soovitad?
Prioriteediks loen, et asi, mille ma endale koju toon ja selga panen, oleks õige tundega.
Vahel vaidlen oma ratsionaalse lapsega, kes usub, et emotsioonid ei valitse maailma, aga minu meelest valitsevad! Keegi ei taha osta koledast kohast või halva tundega, sest ebameeldiv emotsioon tuleb rõivaga kaasa.
Disaineriga koostöös loodud rõivasse on palju häid tundeid juba sisse õmmeldud. Nii tekibki soov seda pikki aastaid kanda. Head asjad kestavad küll moraalselt ja füüsiliselt kaua, aga tervikut tuleb uute asjadega täiendada, et look püsiks värske. Stiil areneb koos isiksusega ja ei saa mitte kunagi valmis!
Ma pole kusagil maailmas nii lahedaid mehi näinud!