Me võime püüda leida vabandusi, et küllap kirjeldet pädevusi mitteomavad praegused kurikaelad, poliitikud või muidu tavalised inimesed lasteaias ei käinud, õppisid koolis vene ajal või igal juhul enne uute õppekavade tulekut, aga kuidas seletada noorte probleeme?
Õppekavad on olemas, pädevused kirjeldatud ning suurepärased teadlased ja spetsialistid on üldpädevuste tarvis õpetajate toetamiseks materjale koostanud ja ma usun siiralt, et ka õpetajad tahaks väga just selliseid lapsi endale klassi ja selliseid oskusi õpetada. Ikkagi on midagi nagu viltu. Kui ma uuesti põhikooli õppekava uurisin, siis sain aru.
Põhikooli riiklik õppekava sätestab põhihariduse alusväärtusena järgmist: «Põhihariduses toetatakse võrdsel määral õpilase vaimset, füüsilist, kõlbelist, sotsiaalset ja emotsionaalset arengut.»
Võrdsel määral. Põhikoolis. Gümnaasiumis ka.
Lugege seda uuesti, palun. Ja siis mõelge koolile, kus teie laps käib ja kes julgeb, võiks mõelda sellele, kuidas teil kodus on. See ei ole niisama, see on Eesti Vabariigi ametlik seisukoht, et niisugust haridust ja selliselt igakülgselt arenenud inimesi on vaja.
Kas ei võikski nii koolides kui ka kodus seda Võrdset Määra silma ees hoida? Võtaks neid tõena ja teetähisena ja hakkakski lapsi nii arendama, iseennast niisamuti? Lähtuks sellest ka reaalses töös laste ja noortega? Pole see ju lihtsalt renessanslik ideaal, sellel püüdlusel on selged praktilised põhjused. Sellest on palju räägitud, et tervislikud eluviisid ja haigused ja raha on seotud. Ja et kui heal ja kurjal vahet ei tee, võib vanglasse sattuda. Aga kui inimesed, kes oskavad oma tunnetega toime tulla ja julgevad ning mõistavad kaasinimestega suhelda, ei pöördu nii tihti alkoholi poole ja ei anna nii kergesti kätele voli, siis kõik see väljendub riigi rahakotis samuti otsese kokkuhoiu ja tuluna.
Kui keegi arvab, et suhtlemise ja tunnetega toimetuleku õpetamiseks peaks enne suured koosolekud ära pidama ja vähemalt viis arengukava koostama, siis tegelikult saab alustada väga lihtsalt. Näiteks suhtlemise klassikast, ümbersõnastamisest. Tehke seda klassis või pereringis, mänguna. Tööl kohvinurgas mängige ka. Üks ütleb midagi, alguses väga lihtsa lause, teine kuulab ja siis ütleb oma sõnadega, kuidas ta aru sai. Kui arusaamine päris täpne ei olnud, siis korrake algne lause üle ja proovige uuesti. Uskuge mind, sellest on kasu.