Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Pierre Cardin - edukas disainer või suvaline bränd?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Linda Pärn
Copy
Prantsuse moelooja Pierre Cardin Pariisi moenädalal 2012. aastal.
Prantsuse moelooja Pierre Cardin Pariisi moenädalal 2012. aastal. Foto: AP/Scanpix

1922. aastal sündinud Pierre Cardin on kahtlemata üks eelmise sajandi teise poole edukamaid ja põnevamaid moedisainereid. Kui tavaliselt üritavad luksusbrändid hoida oma eksklusiivsust ja kõrget hinda, läks härra Cardin hoopis teist teed, kirjutab Ooolala moeblogi.

Cardin on oma tegudes olnud kahtlemata edukas ning silmapaistev mitut moodi. Juba see, et enne seda kui mees 1950. aastal omaenda äri lõi, töötas lisaks mitmetele erinevatele rätsepaateljeedele nii Christian Diori moemajas kui ka Punases Ristis ning õppis ka arhitektuuri, näitab tema mitmetahulisust isiksusena.

Artikli foto
Foto: VALERY HACHE/AFP

Pierre Cardini looming on saanud palju mõjutusi tema arhitektuuriõpingutest. Nii pole ime, et vanahärra Cardin on suutnud oma elu jooksul teha mitmeid uudseid ja omas ajas uskumatuid asju. Ta oli esimene kõrgmoedisainer, kes sisenes Jaapani turule.

Märkimisväärne on, et kuigi siis kui ta lõi oma esimese valmisrõivaste kollektsiooni, visati ta Chambre Syndicale nimelisest moedisainerite liidust välja, võeti ta sinna mõne aja pärast jälle tagasi. Ühtlasi on ta esimene moedisainer, kes rõivastele oma logo pani, et inimesed kindlasti teaksid, kelle loominguga tegu on. Ja muide, 1972. aastal lõi Pierre Cardin autole AMC Javelin julge interjööridisaini.

Artikli foto
Foto: VALERY HACHE/AFP

Mehe saavutuste ja auhindade nimekiri on nõnda pikk, et temast on kirjutatud mitmeid raamatuid, kuid ta on tähelepanuväärne ka ühes hoopis teises mõttes. Paljud turundusgurud kasutavad Pierre Cardini õpikunäitena, kuidas luksusbrändi mitte arendada. 1960. aastatel saabus müügile Pierre Cardini oma kosmeetika- ning parfüümisari, mida saatis võrdlemisi suur edu. Sellest innustatuna otsustasid brändi omanikud, et oma haaret tuleks veelgi laiendada. 1988. aastaks oli Pierre Cardin andnud õiguse kasutada oma nime enam kui 800 tootel, millega tal suuremat seost tegelikult polnud. Tänaseks päevaks müüdud litsentside arv kordades suurem, tema nime võib leida nii mobiiltelefonidelt, golfikeppidelt kui ka sigaretipakilt. Ilmselt on rohkem omanimelisi tooteid ainult Hello Kittyl või Miki Hiirel.

Kuigi vanameister on ka pärast sajandivahetust üritanud näidata end kui kõrgmoe tegijat ning andnud välja ka oma haute couture kollektsiooni, pole see Pierre Cardini tagasi ihaldusväärsete luksusbrändide nimistusse tõstnud. Rikkad ja ilusad ei taha osta midagi, mille disaineri tooted on kättesaadavad miljonitele inimestele. Nii ongi kunagisest luksusbrändist saanud hea hinna ning kvaliteedi suhet pakkuv kaubamärk keskklassile.

Eks tegelikult võibki vaielda selle üle, et kumb on väärtuslikum, kas müüa kõrge hinna eest vaid väga vähestele või olla kättesaadav paljudele. Härra Cardin ise on öelnud, et ei näe probleemi selles, et tema nimi praepanni kaunistab.

Artikli foto
Foto: Ng Han Guan/AP
Tagasi üles