Klassikalistes soostereotüüpides kinni olemine halvab poiste võimekust koolis

Naine
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Tänapäevases muutuvas maailmas on koolis väga raske saada hakkama neil poistel, kes on kinni vanades soostereotüüpides, sest need eeldavad poistelt suhtumist ja käitumist, mis ei soodusta nende edukust. Lähenemine mehelikele omadustele peaks olema teistsugune ning keskenduma pigem sisemisele tugevusele.

Kohe algav kooliaasta paneb kõiki hoolitsevaid vanemaid mõtlema, kuidas toetada laste edukust ja rahulolu, kirjutab Galtime. Poiste jaoks on kooli tagasiminek raskem. Poiste väljalangevus koolist on oluliselt suurem kui tüdrukutel. Tüdrukud saavad paremaid hindeid ning on oma kodutöödes kohusetundlikumad. Samuti õpib ülikoolides vähem noormehi.

Selle põhjus näib olevat sõltuv väga mitmetest teguritest. Poisid on tüdrukutest aktiivsemad, kuid samas areneb nende suuline eneseväljendus oluliselt aeglasemalt kui tüdrukutel. Õppetöö vorm eeldab, et õpilasteks on suure süvenemisvõimega lapsed, kuid poistel on sellega enamasti raskusi. Ka õpetajad kinnitavad oma suhtumisega stereotüüpi, et poisid on kehvemad õppijad ning võtavad tihti veerandihinnet alla nende tunnisisese käitumise tõttu, kuigi nende tööde tulemused võivad olla samal tasemel mis tüdrukutelgi.

Olukorda süvendavad ka klassikalised soostereotüübid. Eeldatakse, et poisid on agressiivsemad, võistlushimulisemad ning iseseisvad. Pidev võrdlus tüdrukutega teeb seega nende egole kõvasti haiget.

Kuidas oma poega selles situatsioonis toetada? Teadvusta endale, et need asjad võivad sinu poja enesekindlust ning võimekust mõjutada. Kui ta räägib koolist, süvene asjadesse pisut rohkem ja analüüsi neid. Märk sellest, et su laps on halvas tujus keerulise kodutöö pärast, on hea. Kuid mure selle pärast, et tal ei õnnestugi kunagi koolis häid tulemusi saada, on tõsine probleem.

Soostereotüübid on muutunud. Sa peaksid oma pojale selgitama, et ta ei pea iga hinna eest üritama vastata mehelikele soostereotüüpidele. Need pärinevad ajast, mil inimeste probleemid ja neid ümbritsev keskkond oli täiesti teistsugune. Tänapäeval tähendab maskuliinsus ka paindlikkust, laia maailmapilti ning võimekust moodsa ühiskonnaga kaasa liikuda. Vanemad peaksid tegema tööd selle jaoks, et nende pojad ei tunneks vajadust oma mehelikke iseloomuomadusi tegudes näidata, vaid et neist saaks osa nende iseloomulikust mõttemaailmast. Lihtsalt domineeriva käitumise asemel peaksid vanemad suunama oma poega sellele, kuidas õppida olema juht. Karmi käitumise asemel peaks õpetama poega, kuidas olla kindlameelne. Soov käituda iga hinna eest teistest sõltumatult, peaks muutuma enesekindluseks. Haavatamatuse asemel peaks olema julgus. Kontrollivajaduse asemel peaks olema vastutus. Võimu asemel peaks olema vaimutugevus. Intensiivsuse asemel peaks olema kirg. Ning samuti peaksid poisid õppima, et armastus on tegelikult ka lähedus ja intiimsus.

Nende omaduste ja suhtumise arendamine aitab poistel koolis saada paremini hakkama nii, et nad saavad tunda end mehelikena, kuid samas sobituda tänapäevasesse maailma. Positiivne on ka see, et selliste omaduste hindamine aitab end enesekindlamalt tunda ka neil poistel, kes on oma olemuselt pisut klassikalisest soostereotüübist kõrvalekalduvad.

Nõua oma pojalt, et ta näeks vaeva ja teeks tööd heade tulemuste nimel. See õpetab teda ka edaspidi elus eesmärkide nimel pingutama. Tüdrukud saavad paremaid tulemusi vaid tänu sellele, et nad pingutavad kõvasti. Tee oma pojale selgeks, et temalt oodatakse pingutamist. Ta peab olema vastutustundlik ja viima täide oma kohustused. Kindlameelne olemine tähendab seda, et ta pingutab andmaks endast parima. Ta peaks oma vanematelt kuulma, et kool ja õppimine aitavad tal täiskasvanuna paremini toime tulla. Samuti peaks ta teadma, et su ootused pole vaid sõnad. Sa peaksid kehtestama oma ootustele kindlad reeglid ja tema võimalusi piirama, kui ta ei pinguta piisavalt. Julgusta teda, kui ta lõpetab raskena tundunud ülesande. Heade tulemuste korral anna talle teada, et oled temaga väga rahul. Premeeri teda heade tulemuste korral. Kui ta ei saavuta nii häid tulemusi, kui sulle meeldiks, vaadake üle tema päevakava ja õppimise viis ning püüdke leida võimalusi, kuidas asju efektiivsemaks muuta.

Keskendu mõõdetava tulemuse asemel asjast arusaamisele. Õppimine tähendab tegelikult mõtlemist ja teadmisi. Ühtpidi saab õppimise efektiivsusele anda hinnangut kontrolltöid tehes, kuid see on tegelikult vaid üks võimalus. Hindest enam rõhuta asjadest arusaamise ja päriseluga seostamise oskust.

Tee talle ülesanne huvitavaks. Kui laps ei saa aru, milleks talle mingi asja õppimine või ülesande täitmine tarvilik on, esitle talle asja tema huvidest lähtuvalt.

Töö enne, pärast lõbu. Tee talle selgeks, et hobide ja sõpradega saab ta tegeleda alles siis, kui ta on õppinud. Samas ei tohiks huviringe ära keelata. Need õpetavad kohusetunnet, töö tegemist ja õnnestumise korral edu.

Pööra tähelepanu vanamoelistele õpetajatele. Põhjus on selles, et kuigi need õpetajad võivad oma ainet väga hästi tunda, keskenduvad nad pigem negatiivsetele hinnangutele ning ei julgusta ega toeta õpilasi, kellel on pisut kehvemini läinud.

Sa ei tohiks rõhutada konkuretsi tüdrukutega. Tema võidud ja kaotused ei tohiks omada suuremat kaalu olenevalt sellest, kas tema konkurendiks on tüdruk või mitte.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles