Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Kas suhtlustarkvara kontrollib sind või sina teda?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Koolitaja Ardo Reinsalu kirjutab portaalis ajajuhtimine.ee moodsast suhtlustarkvarast nagu Skype, MSN, Yahoo! Messenger jms, millest on tänapäeva kontorid läbi imbunud, ning arutleb selle üle, kuidas seda kõike õigesti kasutada.
 

Alles mõned aastad tagasi ei olnud suhtlustarkvara tulevik sugugi roosiline. Paljud suurfirmad sulgesid kontorites ligipääsu Skype’ile või MSNile, et töötajad ei tegeleks «muude asjadega» ja ei toimuks töövälist suhtlust. Sellist lähenemist leiab, muide, ka veel tänasel Eesti kontorimaastikul. Tõsi küll, harva.

Õnneks on enamik ettevõtteid saanud aru suhtlustarkvara potentsiaalist kontorisuhtluse parendamisel. Hoopis üllatavam on aga üks peamine põhjus, miks just avatud kontoritega suurfirmad täna aktiivselt suhtlustarkvara kasutamist propageerivad – selleks on müra vähenemine!

Nimelt toimub avatud kontoris palju kiiret sõnumite vahetamist, milleks keegi hüüab midagi kolleegile teise laua ääres või kõnnib kolmanda kolleegi juurde ühelauselise info edastamiseks.

Selge, et selline lähenemine tekitab müra ja katkestusi. Siinkohal tulebki appi suhtlustarkvara, millega on võimalik sõnumeid edastada ilma ümbritsevaid kolleege segamata – lisaks jääb konkreetne jälg edastatud teabest.

Suhtlustarkvara kasutamine ei tähenda aga seda, et saadud sõnumitele peab kohe vastama! Kohe vastatakse ikkagi telefonile. Skype’iga edastatud sõnumid jõuavad küll kiiresti kohale, aga ei nõua kiiret reageerimist.

Paljud kasutajad kahjuks sellega ei arvesta ja seetõttu saadavad nad kiirelt veel paar-kolm sõnumit järgi, et «stimuleerida» kiiret vastust. Selline spämm ei ole eriti viisakas ega mõistlik. Üldse tasub ka sõnumi saatmisel pidada meeles, et katkestuste hulk tuleb viia miinimumini.

Tavaliselt näeme eraldi sõnumeid nagu «Tere» ja siis «Kas saad hetkel rääkida?» ja siis veel midagi. Õigem oleks aga kogu oma oluline teave võtta ühte lausesse kokku – näiteks «Tere! Soovin sinuga komandeeringuaruandest vestleda – millal sulle sobiks?» Viimases näites on sõnumi saajale ühe korraga antud otsustamiseks kogu info. Nüüd on ainult tema enda asi, kas ja millal ta on valmis sellega tegelema.

Suhtlustarkvara võimaldab kasutada hulgaliselt emotikone – ehk siis naerunägusid ja teisi märke, mis aitavad edastada saatja emotsioone. Esmapilgul tundub see pigem lapsemäng ja mitte tõsine suhtlus, kuid see pole päris tõsi. Nimelt on ainult verbaalne suhtlemine (ehk siis tekst, sõnad) väga kehv sõnumi edastamise vahend, eriti emotsionaalsete teemade puhul.

Kuue-seitsme sõnaga on keeruline anda edasi nalju, kurbust, rõõmu ja muid meeleolusid. Seega kasutagem lisaks emotikone, mis oluliselt täiendavad paarisõnaliste sõnumite sisu ning vähendavad probleeme valesti mõistetud tekstidest.

Minu arvates üks olulisemaid suhtlustarkvara funktsioone (lisaks sõnumineerimisele, muidugi) on olekute määramine. Kas ma olen «sees», «eemal», «hõivatud», «väljas» – need kõik on olulised märgid, mille eesmärk on koordineerida inimestevahelist suhtlemist.

Kui see oleks minu teha, siis oleks kõikidel kontoritöötajatel laua peal või otsa ees pidevalt sarnased sildid – «ära sega kuni 14:30» või «hõivatud kuni 15:00». Suurem osa kolleegide tekitatud katkestustest ja segamistest ei teki mitte nende pahatahtlikkusest, vaid sellest, et nad ei tea, kas sa oled hõivatud või mitte.

Seega pakkudes hõivatuse kohta kohest infot, saavad teised teha nüüd otsuse, kas nende teema kannatab oodata või mitte. Nii on võimalik vältida 80 protsenti kolleegide katkestustest. Küll aga on siin üks oluline «konks».

Nimelt ei tohi kasutada «hõivatud» olekuid rohkem kui hädapärast vaja – ütleme nii 30-60 minutit päevas. Miks? Sest nagu ikka, inimene harjub kõigega ja kui sul on pidevalt silt «hõivatud««, siis ei võta keegi seda enam tõsiselt.

Just aeg-ajalt ja harvaesinev olek on see, mis teiste tähelepanu äratab ja tekitab tunde, et praegu on ilmselt tema aeg tavapärasest kiirem. Kahjuks on siiani palju suhtlustarkvara kasutajaid, kelle olekuks on «hõivatud!» 100 protsenti ajast ja sellel ei ole küll sõnumisaatjatele mitte mingisugust mõju.

Suhtlustarkvara ei asenda näost-näkku suhtlemist, e-kirju, ega telefoni. Küll aga on ta hea täiendav abimees teatud sõnumite edastamiseks, mida on võimalik teha teisi arvestavalt ja efektiivselt. Head suhtlemist! 

Tagasi üles