Ujumisriiete ostmine rikub naiste tuju

Linda Pärn
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kui poes bikiinide valimine on sindki mossi ajanud, siis tea, et sa ei ole üksi. Uus uuring tõestas, et isegi ujumisriiete ostmise peale mõtlemine rikub naiste tuju.

Enda objektiseerimine on psühholoogide termin, mille abil kirjeldatakse olukorda, kui naised või tüdrukud vaatavad oma keha kõrvalseisja pilguga ja hindavad end kui eset, kirjutab Huff Post. «Sel on mitmeid negatiivseid tagajärgi, sest see suurendab häbitunnet ja muret oma väljanägemise pärast ning seda on seostatud depressiooni ja toitumishäirete tekkega,» selgitas uuringus osalenud teadlane, Austraalia Flindersi ülikooli psühholoog Marika Tiggemann.

Enda objektiseerimine on iseloomuomadus, seega kalduvad mõned naised ennast kriitiliselt hindama rohkem, kui teised. On aga teatud olukordi, mis selliseid tundeid märgatavalt tõstavad, olenemata eelnevatest harjumustest. Tiggemann soovis koos oma kolleegidega teada, kuidas seda mõjutavad riided.

«Me kanname ja valime riideid iga päev,» lausus Tiggemann. «Riideid saame me oma välimuse juures kontrollida sellisel moel, nagu keha suurust ja kuju ei saa.»

Teadlased panid kirja neli erinevat stsenaariumi, et jälgida, kuidas riietus võib enda objektiseerimist mõjutada. Ühes paluti naistel ette kujutada, et nad proovivad riietusruumis selga ujumisriideid. Teises paluti neil ette kujutada, et nad kõnnivad rannas, ujumisriided seljas. Teises kahes stsenaariumis oli olukord sama, kuid riideesemeks olid teksapüksid ja kampsun.

Kujutlemise harjutusest võttis osa 102 naist, kes läbisid erinevaid stsenaariume juhusliku järjekorra alusel. Pärast iga olukorra ettekujutamist panid naised kirja, kuidas nad ennast tunnevad ja mis nad enda kehast arvavad.

Muidugi tundsid naised end ujumisriietes halvemini kui teksades ja kampsunis. Veidi üllatavam oli aga tulemus, mis näitas, et bikiinide selgaproovimine tundus naistele masendavam kui avalikult rannas ujumisriietes kõndimine, millest võiks eeldada, et teised inimesed on nende keha hindajateks.

Teadlaste sõnul kinnitasid tulemused, kuivõrd sisemine protsess enda hindamine on, eriti, et selleks ei ole vaja isegi füüsilist kohalolu. Teadlased tõid välja, et rõivapoodide riietusruumides on enamasti palju suuri peegleid ja ere valgus, mis soodustavad naiste kriitilist pilku.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles