Iga vaidlus võib muutuda tuliseks, eriti pingelistel aegadel. Olenemata sellest, kas inimesi ajavad tülli isiklikud või poliitilised teemad, on emotsioonid sageli laes ja takistavad seetõttu võimekust jõuda kompromisside või teineteise mõistmiseni.
ADVOKAAT TEAB ⟩ Just nii vaidlevad tõelised tšempionid!
«Enamik vaidlusi on tänapäeval ebaproduktiivsed, sest inimesed keskenduvad liiga palju sellele, et püüda «võita» vaidlus, selle asemel et vaadata suuremat pilti,» ütles äriõiguse advokaat Ugo Lord. «Asjatu vaidlus võib lühiajalise võidu nimel murda pikaajalised suhted.» Ta sõnas, et kui me mõtestame ümber selle, kuidas me argumentidele läheneme, võib see mitte ainult meie suhteid, vaid ka töö- ja isiklikku elu parandada.
«Vaidlemist võetakse tihtipeale kui midagi negatiivset, kuid see ei peaks nii olema,» ütles advokaadibüroo Blank Rome abielu- ja perekonnaõiguse valdkonna äripartner Marilyn Chinitz. «Vaidlemine on sotsiaalne areng ja igaühe eesmärgiks peaks olema vaidluskunstis tulemuslikult toimida. Oluline on meeles pidada, et konflikt ei ole alati ohtlik – ja see võib sageli pakkuda võimalusi välja selgitada, kuidas me mingi teema suhtes end tunneme ja oma seisukohti teistele avada.»
Et aidata inimestel tulemuslikumalt vaielda, palus Huffpost Lordil, Chinitzil ja teistel advokaatidel oma parimaid näpunäiteid jagada.
Kohusta end teist poolt aktiivselt kuulama, isegi kui tema jutt on väljakannatamatu
«Tänapäeval tahavad inimesed kuulamise asemel lihtsalt oma seisukohta maksma panna, nii et kaks inimest räägivad üksteisest üle ja kumbki ei kuula,» ütles Ottingeri advokaadibüroo asutaja Robert Ottinger.
«Hea viis selleks on peale rääkimise lõppu korrata nende seisukohta, et nad teaksid, et kuulasid neid,» ütles Ottinger. «Pärast seda võite küsida, kas nad on avatud teie seisukoha kuulamisele ja see võimaldab teil palju vastuvõtlikumad kuulajad saada.»
Aktiivse kuulamise abil võite segadusse selgust tuua ja isegi midagi väärtuslikku teada saada – võib-olla midagi, mis tugevdab teie argumente või selgitab hoopis väärarusaama.
«Kuulake, et mõista, mitte selleks, et vastata,» soovitas lahutusadvokaat Nicole Sodoma.
Väldi samade vanade asjade ümberlükkamist
«Vaidluse lõppeesmärk on veenda teist poolt mõistma teie väiteid, mitte lihtsalt müra tekitada, seega on oluline, kuidas te oma mõtteid edasi annate,» ütles Chinitz. «Et tõhusalt argumenteerida, peate oma seisukohta toetama tõendite ja näidetega.»
Ta soovitas tulemusliku vaidluse pidamiseks mitte teemast kõrvale kalduda.
Kasuta rahulikku ja selget häält
«Rahuliku hääle kasutamine tagab selle, et teid kuulatakse,» ütles Chinitz.
«Selgus on võti,» ütles Lord. «Mida lühemalt ja ilma keeruliste sõnadeta suudate oma vaatenurki väljendada, seda lihtsam on teisel poolel teid mõista.»
Kui tunned, et emotsioonid hakkavad sind kaasa haarama, siis püüa rahulik toon säilitada – see aitab oma argumente selgelt väljendada.
«Leian, et ka huumor on sageli suurepärane tehnika, kuidas kedagi vaidluses kahjutuks teha,» ütles Chinitz.
Ole strateegiline ajastaja
«Ärge vaielge siis, kui emotsioonid on värsked või kui te ei taha kuulata teise inimese seisukohta. See kehtib nii isiklikes kui ka tööalastes olukordades.»
«Mida kauem tüli kestab, seda suurem on tõenäosus, et pikaajaline suhe puruneb,» ütles Lord. «Ärge kartke eemale astuda, kui soovite maha rahuneda. Laske hiljem rahulikul meelel valitseda selle asemel, et tulised tunded teid kahetsuseni viiks.»
Vaidle ajal, mil sa ei pea midagi muud tegema. «Kõrvaldage kõik segavad asjaolud, et saaksite keskenduda vestlusele,» ütles Sodoma. «Olge kohal ja eesmärgile orienteeritud.»
Ära mine liiga isiklikuks
Kui kellegagi eriarvamusele jääd, siis püüa vastu seista tungile teda isiklikult rünnata ja keskendu selle asemel enda usutavuse suurendamisele.
«Usutavuse saavutamiseks peate näitama teadmisi teemast, mille üle te arutlete, kuid sellega ei saa piirduda,» ütles ta. «Peate vastaspoolt kohtlema austusega, tunnustades nende seisukohti ja selgitades veenvalt, miks need seisukohad ei ole õiged.»