NAUDINGUTELE ORIENTEERITUD ÜHISKOND Seksijanus rahvas: läänes tahavad inimesed eelkõige head meelelahutust

Margus Sarmet ja Kristiina Saul. Foto: RUUDU RAHUMARU
Christin Krass
, Suvereporter
Copy

«Vaata… sul on kirves, et puud maha raiuda. See kirves on tööriist selle eesmärgi saavutamiseks. Niisamuti on ka seks kui kirves, tööriist, jõudmiseks lõppeesmärgini, milleks on ülim rahulolu ja valgustumine,» arutleb tantrafestivali peakorraldaja Margus Sarmet palju kõneainet tekitanud ja kohati vastuolulise tantra olemuse üle.

Margus Sarmet ja Kristiina Saul
Margus Sarmet ja Kristiina Saul Foto: RUUDU RAHUMARU

Margus Sarmet ja tema elukaaslane Kristiina Saul korraldavad juba mitmendat aastat Laitse graniitvillas tantrafestivali. Tänavune festival on eriti märgiline, tähistatakse Eestis toimunud tantrafestivalide kümnendat aastapäeva. Sõnaga «tantra» kaasneb ilmselt kõigil neil, kel sellega kokkupuudet pole olnud, eelarvamus, et tantra ja seksi vahel on võrdusmärk. Arutlesime Marguse ja Kristiinaga jaanipäeva eel, mil kired on löönud lõkkele nagu jaaniusside sära, tantra olemuse, sellega kaasas käivate müütide ja tegelikkuse ning peatselt toimuva festivali üle.

«Meie kehas on energiakeskused. Allpool südant on maine nauding, ülevalpool südant on jumalik. Tantra mängib mõlema poolega.»

On siis nii, et tantrafestivalil (kus muide filmimine ja igasugune jäädvustamine on keelatud) toimub iga puu taga sahkerdamine?

«Ei, nii see päris ei ole,» ütleb Margus naerdes. «Tantra ei ole lihtsalt üks tühipaljas ringi kargamine. Tantras on eluline spirituaalsus. Kui paljud teised praktikad või õpetused pärsivad meie tegevusi ning ütlevad, mida teha ei tohi, näiteks, et sa pead paastuma, elama tsölibaadis, maistest naudingutest loobuma, siis tantristlik suhtumine õpetab võtma kõike, mis maailmal meile pakkuda on. Võtma seda energiat ning kasutama seda oma vaimsuseks ära, olgu selleks siis kas hea toit, majanduslik heaolu, seks või miskit muud. See on eluterve õpetus, kus nii naised kui mehed on võrdsed osapooled.»

Kristiina lisab, et tantra ei ole mingil juhul religioon, vaid spirituaalne süsteem, mille praktiseerijad ei ole pelgalt hedonistid, vaid enese jumalikkuse poole püüdlejad. «Me oleme enamat kui oma keha, emotsioonid ja mõtted: tantra suunab meid otsima seda algset teadlikkust meie seest, mis annab elule sügavust ning mille kaudu me püüdleme valgustatuks saamise poole.»

«Vahest on õrnad puudutused sõrmeotstega või silma vaatamine erutavam kui tühipaljas hõõrumine.»

Miks on nii, et tantra ja seksi vahele tõmmatakse võrdusmärk?

«Seksuaalsus on kõige suurem energia. Isegi nii suur, et sellel on võime tekitada uut elu,» ütleb Margus. «Me keskendume oma suhetes liiga palju seksile kui lõppeesmärgile. Ei tohi segi ajada eesmärki ja tööriista. Mõtle puuraiumise peale. Puu mahavõtmine on eesmärk, kirves aga tööriist. Samamoodi on suhtes seks kui tööriist, mis aitab jõuda eesmärgini, milleks on nii sisemine kui väline rahulolu ning valgustumine. Tantra õpetab seda energiat kasutama, mitte raiskama. Lahti mõtestamata seksis toimub tühipaljas energia raiskamine: sõna otseses mõttes väljapoole purskamine, kuid tantra õpetab, kuidas suunata seda energiat ka enese sisse nii, et me ei upuks seksuaalsusesse, vaid paneks selle enda kasuks tööle ning ei kasutaks seda «kirvest» ainult pimedas ja teki all.»

Tantrafestival.
Tantrafestival. Foto: Ivo Eggi

On olemas ka tantra, kus puudub igasugune füüsiline kontakt…

«Me teeme tantrafestivali töötubades eri praktikaid, et oma seksuaalsetest blokeeringutest vabaneda, et sõna «seks» ei paneks sind kaheksa-aastase kombel itsitama,» räägib Margus. «Kõigepealt me peame oma kehas end hästi tundma. Kõik ju algab enese aktsepteerimisest. Või kui pean oma nõrgemaid külgi lihvima, siis lihvin. Kuid alates iseenda aktsepteerimisest saan ma oodata, et ka teised mind aktsepteeriks.»

«On olemas nii parema kui vasaku käe tantristlik õpetus. Parema käe tantras puudub füüsiline kontakt, vasaku käe oma on seksuaalne. Oleme käinud parema käe tantrat praktiseerimas kümme aastat Indias, kus kahe kuu jooksul vältisime lähedust, isegi kallistada ei tohtinud,» selgitab Kristiina tantra eri liike.

«Välise seksuaalsuseta parema käe tantra ei lööks läänemaailmas laineid, sest läänes tahavad inimesed eelkõige head meelelahutust. See on ka põhjus, miks läänetantra on niivõrd füüsiline ja naudinguline.»

«Parema käe tantra laskub peentasandile. Me küll ei puuduta nädalate viisi kedagi, aga energiatase meie sees läheb ülikõrgeks. Enamus inimesi energiaid kohe alguses ei tunne. Tuntakse vaid füüsilist puudutust, isegi seda mitte nii hästi. Nad ei saagi seda peenekoelist energiatööd teha, sest sellest võimekusest on lihtsalt vajaka. Aga need, kes on selle tunde kätte saanud, neile tundub see justkui maiuspala: «Kuidas on võimalik ennast tundma panna selliselt, ilma et väliselt keegi kaasa aitaks?» Kui su süda on avatud, siis see on nii eriline energiakogemus, et kõik muu tundub tühisena, isegi seks. Meie kehas on energiakeskused. Allpool südant on maine nauding, ülevalpool südant on jumalik. Tantra mängib mõlema poolega.»

Kristiina Saul
Kristiina Saul Foto: RUUDU RAHUMARU

Kristiina lisab, et põhjus, miks meie ühiskonnas räägitakse nii palju seksuaalsusest ja seksist, on see, et ilmselt rahvas vajab seksuaalseid naudinguid nii väga ja füüsilisest lähedusest on puudu. «Välise seksuaalsuseta parema käe tantra ei lööks läänemaailmas laineid, sest läänes tahavad inimesed eelkõige head meelelahutust. See on ka põhjus, miks läänetantra on niivõrd füüsiline ja naudinguline.» Selleks, et jõuda tantra põhiolemuseni – energiate suunamiseni kõrgematesse keskustesse – peame liikuma lapsesammudega.

Aga põikame korra teie endi lugudesse. Kuidas teie jõudsite tantrani?

Kristiinale meeldisid juba väikese lapsena kehalised tegevused. «Kui ma olin väike, siis mulle meeldis teha igasuguseid joogaga sarnanevaid võimlemisharjutusi. Keha läbitöötamine ja sellest naudingu tundmine. Tegin ka pendliga katsetusi. Mingi kalduvus spirituaalsete teemade käsitlemiseks oli mulle antud. Keegi mu vanematest ei olnud usklik, aga mingil põhjusel õpetas ema mulle meieisapalve. Mäletan, et ka vanaema palvetas, kuid ütles, et tema kirikus ei käi, sest jumal on igal pool.»

«Seega, väike jumalikkuse puudutus oli minuga lapsest saadik kaasas. See ei olnud kristlik, vaid pigem tunnetus, mis ütles, et ma olen osa ja maailm on osa millestki suuremast. Suuremaks saades sain aru, et minus on tugev seksuaalenergia pool, millest rohkem teada saamiseks hakkasin otsima sellega seostuvaid filosoofiaid. Hakkasin uurima ja sealt jõudsin tantrani. Ja Marguseni.»

«Kuna maast ja madalast on meisse sisendatud, et me pole piisavad, siis mingiks hetkeks enda esikohale seadmine on tegelikult väga tervislik tegevus.»

Ka Margus ei jõudnud tantrani üleöö. «Minu isa tegeles kõrgtöödega, mis tähendas, et ta veetis üsna tihti aega kirikutornides, kus mulle meeldis temaga kaasas käia. Enamus Tallinna kirikutorne on mul läbi turnitud, aga tol hetkel ma ei teadvustanud selle mingisugust spirituaalset väljendit. Kõrgendatud tunne minus siiski oli. Vanemana läksin ehitusinseneeriat õppima, mis tähendab, et mu baas on väga tehniline.»

«Varem, kui keegi rääkis mingitest energiatest, siis ma vaatasin altkulmu ja ütlesin, et näete, mul on siin multimeeter, mõõdame ja vaatame, kas üldse on. Samas, kui koeraga käisin jalutamas, siis mul olid vitsad taskus ning justkui kogu aeg harjutasin mõõtmist kanalisatsioonitrasside peal. Kõnnid, kõnnid, vitsad reageerivad ja näedki, et trasside vahel on toru.»

«Tegelikult polegi väga vahet, mis mõnes suhtes toimub, tähtis on, et see inimene ja tema käekäik on mulle päriselt olulised.»

«Aeg läks edasi. Ühel päeval sain kutse oma eksnaiselt sõnumiga, et Eestis on avatud Tais kõrgelt hinnatud Bhairava joogakool. Ma teps mitte ei teadnud, mis see tantra on, aga otsustasin järele proovida. Üks õhtu oli hästi silmiavav, ma leidsin millegi, mida olin kaua otsinud: õpetuse, kus elulisus, mängulisus, seksuaalsus ja spirituaalsus olid kõik olemas. Start oli kiire sütikuga, millega kaasnesid alkoholist loobumine, taimetoitlaseks hakkamine ja mõttemaailma muutmine.»

Margus Sarmet
Margus Sarmet Foto: RUUDU RAHUMARU

Kas te ise olete nüüd valgustatud ja täielikus zen'is, meelerahus?

«Buddha on ilmselt täielikus zen'is,» naerab Margus.

«Need, kes vaatavad kõrvalt enesearengu tegelasi, võivad tihtipeale lõõpida, et näe, sa küll mediteerid, aga nüüd sa vihastasid. Aga see mõte ei seisne selles, vaid iseenda paremini tundma õppimises,» sõnab Kristiina. «Kõrgem eesmärk võiks ju olla, et ma tahan olla valgustatud, aga mis asi see valgustatus siis on? Kuni me ise ei ole sinna proovinud jõuda, siis ei oska me ju ka seda tahta.»

«See, kui keegi spirituaalsusega ei tegele, ei tähenda, et ta spirituaalne ei ole. Mõnel inimesel on lihtsalt juba olemas eluterve sisemine tunnetus.»

«Ma tunnen, et tänu tantrale ma ei muretse enam nii palju ning olen psühholoogiliselt tugevam. Samuti tunnen, et enda järgi otsustamine muutub palju lihtsamaks. Tantra eesmärk ei ole enda probleemide eest põgeneda või olla lihtsalt lillelaps. Tähtis on oma valukohad üle käia, läbi mille hakkame armastama ennast. Samuti ei tasuks unustada oma vigadele naeratada.»

Margus lisab: «Tantra on elujaatav, me ei ütle ühelegi asjale, et sa pead nüüd nii zen’is olema, et tohi näiteks vihaemotsiooni vastu võtta. Vihaenergia on energia nagu iga teinegi. Teadlik olles saab nii viha- kui ka solvumise energiat enda kasuks rakendada.»

Räägime suhetest. Kas tantra aitab suhteprobleemide korral, kus näiteks paar ei ole juba pikemat aega üksteisele füüsilist lähedust pakkunud?

«Tantra ülesanne ei ole suhteid parandada. Tantra suhtub seksuaalsusesse ülitervelt: see on sama teadlik tegevus nagu toitumine, hingamine, trenni tegemine. Seda tantristlikud õpetused proovivadki selgitada,» ütleb Kristiina. «Paljud, kes tantrasse tulevad, ei tule eesmärgil otsida spirituaalsust või saada valgustatuks, vaid et ületada seksuaalseid blokeeringuid, läbi mille keha vabaneb igasugustest pingetest ning tänu millele ka seksuaalelu ja lähedus hakkavad paranema.»

«Seks on meie kõige kontrollimatum, loomalikum tegevus, mis üldiselt lõpeb mehe seemnepurskega. See on täielikult kontrollimata funktsioon ning energia raiskamine. Tantra õpetab mehi oma keha kontrollima, tänu millele ka seksuaalnaudingud võivad kesta nii kaua, kui soovitakse,» räägib Margus. «Kahju, et naistes on veel see mõtlemine sees, et seks on üks mõttetu tegevus, mida tuleb abieluõnne nimel teha.»

Margus lisab, et tantra aitab kenasti luua emotsionaalset lähedust: alates kõige lihtsamatest ühishingamistest ja silma vaatamise harjutustest ning lõpetades keerukamate praktikatega. «Küsimus pole enam selles, et mis harjutust me teeme, vaid see, et me teeme seda koos. Me lülitame kinni telerid, et võtta see aeg meile kahele. Vahest õrnad puudutused sõrmeotstega või silma vaatamine on erutavam kui tühipaljas hõõrumine. Kui me suudaks seksi eesmärki muuta, siis muutuks kogu kontekst: kaob ära ajaline surve, kaob ära võidujooks, et kumb enne tuleb. Nii mehed kui naised unustavad, et naise jaoks eelmäng seksiks kestab terve päev. See ei tähenda, et terve päeva jooksul toimuks seksuaalne tegevus, piisab, kui naine saab tähelepanu, õrna puudutuse või kallistuse, siis on ka naine rohkem seksiks avatud.»

Tantrafestivalil toimuvad mitmed eri raskusastmega paralleelsed töötoad, loengud ja praktikumid.
Tantrafestivalil toimuvad mitmed eri raskusastmega paralleelsed töötoad, loengud ja praktikumid. Foto: Ivo Eggi

Aga kui üks partner harrastab tantrat, käib laagrites ja muudel üritustel, kuid teine pool ei tule kaasa, kas tagajärjeks on lõhutud suhted?

«See, mida sa kirjeldad, paraku ka juhtub ning see paneb ka kartma seda spirituaalset teed. Oluline on aga küsida, kas selles suhtes oli siiski kõik korras. Vahest tuleb keegi kolmas vahele või omavahel enam ei klapi, kuid seda ei saa panna spirituaalsuse süüks,» räägib Kristiina. «Tantra pakub hea võimaluse, et tulla ja olla koos. On ka positiivseid näiteid, kus üks partneritest hakkab käima ja tõmbab ka teise kaasa või kus ühes suhtes mees tegeleb tantraga, kuid naine mitte, aga saavad omavahel ikka hästi läbi. Kõik sõltub inimeste avatusest. See, kui keegi spirituaalsusega ei tegele, ei tähenda, et ta spirituaalne ei ole. Mõnel inimesel on lihtsalt juba olemas eluterve sisemine tunnetus.»

Paljud esoteerilised õpetused seavad «mina» esikohale. Oluline on, et «minul on hästi, et mulle sobib, mida mina tahan». Kas ka tantras?

«Tantra postulaat on: mina ja jumal, jumal ja mina, me oleme üks. Meis igaühes on killuke jumalikkust: sina oled mina ja mina olen sina. Tantristlik filosoofia ei anna ruumi isekaks muutumiseks,» sõnab Margus.

«Võib olla, kui me oleme kogu aeg oma vajadusi alla surunud, siis vastureaktsioonina me kipume minema peaaegu teise äärmusesse ja käitume mingi aeg isekana.»

«Tunnistan, et tõmbusin mingil hetkel eemale oma perest ja sõpradest. Mul oli vaja aru saada enda olemusest: «Oota, aga kes siis mina õigupoolest olen?»» nendib Kristiina. «Üks hetk ma tundsin, et ma olin nii kinni oma rollide (olen ema, tütar, õde, kaasa jne) teenimises, et mul oli vaja korra eemalduda. Tähtis on aga tagasi tulla ja ma tunnen, et nüüd ma olen selles hetkes, kus olen tagasi liikunud rohkem oma perekonna poole. Mõistan, kui suur kingitus on tegelikult need inimesed ja suhted minu elus. Isegi, kui kõik suhted pole alati kõige paremas korras, on minus tekkinud siiras tänulikkus. Tegelikult polegi väga vahet, mis mõnes suhtes toimub, tähtis on, et see inimene ja tema käekäik on mulle päriselt olulised.»

«Kui ma oskan enda vajadusi hinnata, siis ma oskan ka teiste vajadusi rohkem hinnata. Enda vajadustega arvestamine ei tähenda, et on «mina ja maailm». Me peame vahel läbi käima mingid äärmused, et jõuda tagasi keskpunkti. Võib olla, kui me oleme kogu aeg oma vajadusi alla surunud, siis vastureaktsioonina me kipume minema peaaegu teise äärmusesse ja käitume mingi aeg isekana. Oluline on aga tagasi tulla keskpunkti.»

Margus lisab: «Kuna maast ja madalast on meisse sisendatud, et me pole piisavad, siis mingiks hetkeks enda esikohale seadmine on tegelikult väga tervislik tegevus.»

Foto: Ivo Eggi

Ja nüüd õpetate seda kõike ka tantrafestivalil?

«Viime läbi eri raskusastmega töötubasid, milles nii meie kui ka kõik teised koolitajad proovivad anda edasi eluterveid tarkusi. Võiks öelda, et umbes pooled, kes festivalile tulevad, on paarid, ning pooled on üksikud. Sama kehtib ka kogenenute ja algajate kohta. Väga lihtne on leida kohapealt uut sõpra, kellega koos töötubades käia. Korraldame erinevaid soojendusmänge, kus näiteks osalejatel on silmad kinni ning proovitakse ilma teise nägemiseta tunnetada üksteise energiaid,» tutvustab Margus festivali tegevusi.

«Isa on lapsele esimene meesenergia, mida laps tunneb. Sellepärast on ülimalt oluline, et beebi saaks tunda isa puudutust oma ihul.»

«Nii hakkavad kõik teised meeled peale nägemise tööle. Puudutus ei pea olema mingi krabamine: tegelikult selline õhkõrn puudutus on palju sensuaalsem ja võimaldab meil teise kohta rohkem informatsiooni hankida. Või silma vaatamine, mis esialgu võib meid kohmetuks muuta, kuid mille kaudu avame end täielikult teisele nii oma heas kui haavatuses. Milline vabadus sellest tuleb, kui saame olla täielikult meie ise!»

«Festivali külastajate seas leidub eri ametialadel inimesi, erinevaid sümbioose, suhteid, vanuseid: on ka isa tulnud oma teismelise tütrega,» lisab Margus. «Ühiskonnas vaadatakse sellele pigem viltu. Mõeldakse, et kui isa ja tütar lähevad koos tantralaagrisse, siis… no see ei saa ju õige olla. Isa on lapsele esimene meesenergia, mida laps tunneb. Sellepärast on ülimalt oluline, et beebi saaks tunda isa puudutust oma ihul. See tekitab lähedust, mis on väga oluline edaspidiseks eluks. Festivalil on ka määratud hingehoidjad, kes hoiavad osalejatel silma peal, ning juhul kui keegi vajab nõustamist, siis nende poole saab julgelt pöörduda.»

Pärast loenguid ja praktikume saab mõnusa meelelahutuse ja muusika saatel ennast veel vabamaks lasta! Tasub märkida, et festival on alkoholi- ja meelemürkidevaba.
Pärast loenguid ja praktikume saab mõnusa meelelahutuse ja muusika saatel ennast veel vabamaks lasta! Tasub märkida, et festival on alkoholi- ja meelemürkidevaba. Foto: Ivo Eggi

Eesti tantrafestival toimub 6.–9. juulini 2023 Laitse graniitvillas. Nelja päeva jooksul tuuakse osalejateni parimaid eesti ja rahvusvahelisi õpetajaid, kes jagavad tantra õpetusi väga mitmekülgsel viisil nii algajatele, edasijõudnutele kui ka paaridele. Programmist leiad nii müstilisi traditsioonilisi praktikaid ja rituaale kui nüüdisaegseid õpetusi. Iga päev toimuvad mitmed paralleelsed töötoad, loengud ja praktikumid. Festivali õhtud on sisustatud kvaliteetse meelelahutuse, tantsu ja kontsertidega.

Piletite ja majutuse kohta vaata lisa: www.tantrafest.ee.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles