SEDA POLE SA VEEL NÄINUD! ⟩ Pöörane padjapidu otse südalinnas (1)

Lisatud suur galerii
Maria Roosiaas lõi disaini, mis meenutab diivani ja merineitsi sümbioosi. Foto: Riina Varol
Kristina Herodes
, ajakirjanik
Copy

Öösel pead padjale pannes saab viimaks ometi moest puhata! EKA noored moetalendid nii ei arva. Nendele on patjade ja tekkide pehme maailm ammendamatu inspiratsiooniallikas.

Sel nädalal Viru keskuse aatriumis avatud eksperimentaalvormide näitusel «Padjapiir» näeb selliseid vorme, mida keegi varem näinud ei ole. Või kui, siis ehk mõnes painajalikus unenäos, mitte reaalsuses.

Hanna Johanson kavandas põneva inimpadja.
Hanna Johanson kavandas põneva inimpadja. Foto: Riina Varol

Kummituslikud unenäod

Eksperimentaalvormide näitus on üks EKA noorte moegeeniuste põnevamaid projekte, mida linnarahva fantaasia vabastamiseks tehakse juba seitsmendat aastat. Juhendajaks on Eesti moeskeene kõige karismaatilisem mässaja Liisi Eesmaa, kelle enese kõiki piire ületavat fantaasiat sai näha näiteks saate «Maskis laulja» pöörastes karakterites.

Liisi sõnul on seekordne moeplahvatus uljas avastusretk unenägude maailma ja midagi igavalt turvalist meid seal ei oota. Pigem on need sürreaalsed fantaasiavormid, enneolematud rõivad ja kummituslikud õudusunenäod. Kuid loomingust aimdub ka kallistavat pehmust ja turvatunnet loovat lähenemist.

Ron Verlin liitis pehmed vormid ning renessanslike kraede ja varrukate motiivid.
Ron Verlin liitis pehmed vormid ning renessanslike kraede ja varrukate motiivid. Foto: Riina Varol

Padjapiir

«Padjapiir»

Eesti Kunstiakadeemia noorte talentide eksperimentaalvormide näitus.

Teosed valmistasid 19 Eesti Kunstiakadeemia moe-, tekstiili- ja aksessuaaritudengit. Juhendaja Liisi Eesmaa, partner visuaalkunstnik Flo Kasearu.

Viru keskuse aatriumis.

1.–15. veebruarini.

Hanna Tiina Pekk ja tema loodud Urr.
Hanna Tiina Pekk ja tema loodud Urr. Foto: Riina Varol

Hiigelkoll ja 20 000 pistet

«Padjapiir» on täis üllatusi. «Meil on seal üks suur Urr, nii me nimetame seda kolli, kes on alla neelanud 12 kg vatiini,» kirjeldab EKA moeosakonna juht Piret Puppart. «See on täiesti hullumeelne hulk – minusuurune kotitäis vatiini kaalub vaid kolm kilo.»

«Teosed on metsikult töömahukad, võrreldav töötundide arvult haute couture’i teostega,» lisab Liisi Eesmaa. «Ron Verlini kraes on 20 000 tappkinnitust, Maria Roosiaas tegi ligi 2800 vahvelkrooke pistet, et luua see eriline diivankleidi mulje. Neid asju tasub lähedalt ja pikemalt uurida.»

Moeprofid kinnitavad, et olgugi osalejad alles esimese kursuse tudengid, on nad hakkama saanud uskumatult suurejooneliste asjadega. Fantaasiamoele lisab täiendava maagilise mõõtme Riina Varoli fotogalerii. «Tegemist on ekstra põnevate, mitmedimensiooniliste moeskulptuuridega, mis kõik on justkui unenäoportaalidest välja karanud tontlikud tegelased,» räägib Eesmaa.

Jaagup Kaiv ajas padja pehme vormi just vastandlikult teravaks. FOTOD:
Jaagup Kaiv ajas padja pehme vormi just vastandlikult teravaks. FOTOD: Foto: Riina Varol

«Nad on terava, ootamatu ja äkilise vormiga, aga samal ajal pehmed nagu kaisuloomad. Minu eesmärk on alati lükata piire ja raputada noored talendid lahti praktilise maailma ahelatest. Küll nad jõuavad neid ülikantavaid ja puhastatud disaine samuti teha. Praegu paneme gaasi põhja! Siia maailma on vaja ka pöörasust, olgugi sel korral pehmes vormis.»

«Näitus on unikaalne juba selle poolest, et vaataja saab üleni pehme elamuse,» selgitab Puppart. «Soovime anda inimestele hoituse ja turvalisuse tunde. Isegi kui on halvad unenäod, leiab sellest pehmest fantaasiamaailmast tuge ja turvatunnet. Elu ei pea kartma – isegi kui kukud, püüab ta su pehmelt kinni.»

FOTO:
FOTO: Foto: Shutterstock

Padi on tõsine asi

Padi pole kaugeltki nii «pehme teema», nagu esmapilgul paistab. Padja ja padjapüüri valiku ning kasutamisviisiga saab teha endale nii head kui halba. Kas teadsid näiteks kõike seda?

Inimestel, kes eelistavad magada ühel küljel, on see näopool märgatavalt vanem ja kortsulisem. «Padjanägu» ei olegi niisama sõnakõlks.

Soovides oma naha noorust säilitada, oleks kasulikum magada selili.

Hea lahendus on valida anatoomiline padi, mis vastab täpselt inimese une-eelistustele ja harjumustele.

Padi ei tohiks olla liiga kõrge, see soodustab rühivea ja lõualoti teket.

Paljapüür on samuti tähtis – kui soovid juustele ja nahale head teha, tasub kasutada siidist padjapüüri. Mida karedam on püüri pind, seda enam see nahka hõõrub ja ärritab.

Ka see loeb, kui tihti padjapüüri vahetad – seda tuleks teha vähemalt iga nädal. Kui sa vaid näeksid, milline elu su padja peal käib! Magades eralduvad surnud naharakud, mida söövad isukalt tolmulestad.

Haigestudes tuleks padjapüüri vahetada iga päev, nii paraned kiiremini. Padjapüürist saab näiteks köhija põse all kiiresti pisikupesa.

Oluline on ka patja regulaarselt ja tugevasti värskes õhus kloppida. «Lumeeide» muinasjutus ei aetud sugugi tühja juttu.

Samamoodi nagu pesed padjapüüri, tasub pesta ka patja. Igal padjal on kaasas hooldusjuhis, mis tavaliselt ära lõigatakse ja minema visatakse. Juhistest tuleks aga kinni pidada. Enamik patju vajab kolme kuu tagant pesemist. Pesta võiks 60 kraadi juures, see tapab tolmulestad.

Peale pesu tuleb patja õhurikkas ruumis korralikult kuivatada. Kui see oluline etapp vahele jätta, juhtub midagi eriti jubedat – padi läheb hallitama!

Tolmulestadest aitab vabaneda ka pakane. Iidne komme tekid-padjad külma ilmaga õue viia teenib tervise eesmärke.

Maria Roosiaas lõi disaini, mis meenutab diivani ja merineitsi sümbioosi.
Maria Roosiaas lõi disaini, mis meenutab diivani ja merineitsi sümbioosi. Foto: Riina Varol

Jääkmaterjalidest fantaasia

EKA moehullused valmivad alati jääkmaterjalist, et ükski pragmaatiline piirang loovuse tiibu ei kärbiks. Näitus sündis seekord tekke ja patju tootnud, kuid tegevuse lõpetanud ettevõttelt saadud materjalist. Esmalt valmisid EKAs siia saabunud Ukraina põgenike tarvis 240 padjapüüri, 40 tekki ja 20 voodilina. Alles siis läks materjal, mida ei õnnestunud enam abivajajate heaks kuidagi kasutada, tudengite kätte.

Noored moetalendid leidsid jääkidele enneolematult ägedat rakendust. Näiteks on näitusel kunstiteos, mille valmistamiseks kulus 12 kilo vatiini, või siis 150 meetrit tõmblukke. Suurejooneline – seda kindlasti! Näitus üllatab ka mitme ootamatu kujundusvõttega, mis võiks jääda kuni ise vaatama minekuni saladuseks. Siis on saadav vapustus vägevam. Näitus jääb avatuks 15. veebruarini ning sinna saab linna südames lihtsalt sisse jalutada, mingeid piiranguid pole ja piletiraha ei küsita.

Kunstnikest osalevad Maria Roosiaas, Anastasia Makarova, Edvard Vellevoog, Freyja Tralla, Ron Verlin, Hanna Johanson, Hanna Tiina Pekk, Jaagup Kaiv, Kassandra Laur, Liisi Hinto, Rita Lenore, Kristiina Tali, Regina Vanner, Helena Kisant, Romet Kaljo, Stella Tukia, Triin Anijalg, Kristina Oja ja Jentl Rietdijk Hollandist.

Kassandra Laur lõi fantaasiarikka vormiga padjapilv-mantli.
Kassandra Laur lõi fantaasiarikka vormiga padjapilv-mantli. Foto: Riina Varol

Tasuta julgust

Kasu vaatajale on loominguline virgutus – näha, mida teevad noored, kes pole proovinudki end ühtegi varem tuntud-nähtud kasti mahutada, ning see aitab ka ise maailma värske pilguga näha. Rõival ei pea olema tuttav vorm – sellel võib olla mis vorm tahes! Moemaailmas on just vorm see, millega kõige vähem katsetada juletakse, kuid see on suur viga. Miski muu ei mõju nii efektselt, pilkupüüdvalt ja vabastavalt kui vormimäng. Värske doos stilistilist julgust ongi teine väärtuslik asi, mille külaline sellelt näituselt kaasa saab.

Näituse «Padjapiir» avamine. FOTO:
Näituse «Padjapiir» avamine. FOTO: Foto: Marek Metslaid
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles