Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Oled väsinud, kuid tahad ikkagi autorooli minna? Loe siit, kuidas toimida!

Copy
Artikli foto
Foto: Kichigin/Shutterstock

Väsimuse seisundis sõiduki juhtimine on meie liikluskultuuris järjest suurem ja sügavam murekoht. Teeolud on sügis-talvisel ajal nigelad ja päevavalgust ei jagu just palju. Mille peale tasub mõelda enne, kui otsustad unisena rooli minna? Raadio Elmar hommikuprogrammis andis mõttekohti Transpordiameti liiklusekspert Villu Vane.

«Me ei tea päris täpselt, kui paljud inimesed on autorooli läinud väsinud seisundis. Kuid ühe võimalusena saab kasutada küsitlusuuringuid. Inimesed ise on seda teemat kommenteerinud ja meile vajalikke vastuseid andnud. Selle info põhjal võib väita, et ligi 40% juhtidest on sõidukit juhtides tundnud väsimusseisundit,» märkis Villu Vane raadio Elmar hommikuprogrammis. 

Vane lisas, et paljud on väsinuna autoroolis olles silmitsi seisnud liiklusohtliku olukorraga. «Probleem on päris tõsine ja sügav. Alles paar päeva tagasi vaatasin hommikust liiklusõnnetuste kokkuvõtet. Viimane tõenäoliselt väsimusega seotud õnnetus juhtus vaid mõned nädalapäevad tagasi. Üks 68-aastane mees jäi roolis tukkuma ja auto sõitis teelt välja kraavi, vastu teetruupi. Õnnetuses sai kaassõitja vigastada ja toimetati kliinikumi,» märkis ta ja lisas, et analoogseid õnnetusi juhtub ilmselt märksa rohkem, kui me neist teame.

Miks inimesed teevad väsinud peast otsuse ja leiavad, et nad on auto juhtimiseks sobivas olekus? «Teinekord sunnib elu neid otsuseid tegema. Tuleb ette, et on palju tööülesandeid ja pikad päevad, väsitavad pealekauba. Ka siis, kui elukoht juhtub töökohast kaugel olema, tahaksid õhtul koju sõita. Ilmselt on see suurim põhjus, miks seda tehakse,» lisas Vane.

«Otse loomulikult tuleks sellest hoiduda, pole tark mõte minna autorooli unisena. Kas see nüüd iga kord võimalik on, on jälle küsitav. Kindlasti on soovitatav kaaluda, kas plaanitav sõit on ilmtingimata vajalik või on seda võimalik edasi lükata,» lisas Transpordiameti liiklusekspert.

Kui sõit on möödapääsmatu, tasub eelnevalt teadlikult puhata. «Võta see pool tundi ja puhka enne rooli asumist. Ka kohvitermose või topsi võid ligi võtta, vajadusel on ikka hea veidi rüübata. Kuid kõige mõistlikum on kohvi võtta väikese puhkepausi ajal ehk ära sõida pikalt järjest,» lausus ta.

«Kui väsimus hakkab sõidu ajal ikka väga murdma, siis on õige esimeses ohutus kohas või parklas auto kinni pidada. Maga veidi. Mõni inimene magab kümmekond minutit ja on seejärel palju värskem. Teise variandina, mine autost välja, ringuta ja siruta värskes õhus,» soovitas Vane.

Ka teatud teemärgistused annavad juhile vibratsiooni või heli näol märku, kui ta on sõidukiga teljelt kõrvale kaldunud. «Need kergitavad kindlasti tähelepanu ja on juhile abiks. Kui inimene hakkab autoroolis magama jääma, siis üldjuhul ta ei muuda sõidusuuna järsult. Auto kaldub teelt välja pisitasa. See põristi efekt peaks juhi üles äratama. Lisaks sellele on abi ka erinevatest juhiabi süsteemidest - kuid see on efektiivne lahendus vaid siis, kui juht sellele reaalselt ka reageerib,» tunnistas Transpordiameti liiklusekspert Villu Vane raadio Elmar hommikuprogrammis «Ärka, kaunis maa!».

Kuula intervjuud SIIN

Tagasi üles