R, 30.09.2022

GALERII ⟩ Kleitidega mehed, linnanõiad ja elusad sallid Disainiöös

Kristina Herodes
, ajakirjanik
Kleitidega mehed, linnanõiad ja elusad sallid Disainiöös
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments

Disainiöö moesündmus D_O_M tulistas lavale ühe üllatuse teise otsa. Saa osa möllust moelaval ning vaata, kes olid kohal publiku ridades.

Kes käisid Disainiööl? Eesti loovhinged, avangardistid, stiilitundlikud inimesed igalt elualalt ja seikluslikud karakterid. See on koht uute elamuste tankimiseks!

Disainiöö eestvedajad ning modellidena laval olnud moderntantsijad. Olgugi et laval oli värviplahvatus, tundub, et siseringi valik on must-valge.
Disainiöö eestvedajad ning modellidena laval olnud moderntantsijad. Olgugi et laval oli värviplahvatus, tundub, et siseringi valik on must-valge. Foto: Disainiöö fototiim (Morrow Shoots, Kaie Kiil, Laura Palling, Juhan Riistop, Piret Pärnapuu, Ksenija Janika Kurn, Katrin Terras)

Nagu Disainiööl tavaks, matkab see loominguline plahvatus mööda linnaruumi uudseid ja veel avastamata osi. XVII Disainiöö meelitas linnakodanikud Balti manufaktuuri aladele, kus toimus nädala moepärl, etendus D_O_M ehk Disain On Moes. Laval möllasid äärmiselt erineva karakteri ja stiiliga loovhinged, nii puudus täielikult võrdlemise võimalus, küll aga täiendati teineteist intrigeerival moel. Avapaugu andis nõiduslik, destruktsiooni tehnikatele tuginev Sorcerer. Mare Kelpmani mantlid-sallid tõid moelavale etnosugemetega ringmängud ning «Lilli Jahilo uus ring» üllatas veelgi rajumal moel. Kleidid käes! Kleidimaiad mehed, kes nendega tantsisid ja mõne ka ise selga panid. Vau! Kolmele erinevale moevaatele heitis elamust võimendavat sära valgusdisainer Tõnis Vellama SEOS Valgustusest.

Sorcerer – moodsad nõiad kannavad taaskasutusest sündinud lapiteoseid. Disainiöö D_O_M 2022
Sorcerer – moodsad nõiad kannavad taaskasutusest sündinud lapiteoseid. Disainiöö D_O_M 2022 Foto: Disainiöö fototiim (Morrow Shoots, Kaie Kiil, Laura Palling, Juhan Riistop, Piret Pärnapuu, Ksenija Janika Kurn, Katrin Terras)

Mida otsitakse Disainiöölt? Midagi üllatavat ja avangardset, mis ületaks rangelt kantava moekunsti pragmaatilisi piire. Just seda pakkus kunstnike kollektiiv Sorcerer, mille koosseisu kuuluvad Agathe Peri, Alissa Naaber, Greta Liht, Gaida-Erica Pärn ja Kirke Talu. Mida nad teevad? Võtavad olemasolevad rõivad, lapid ja jäägid ning asuvad nõiduma! Asjad ei pea olema funktsionaalsed, küll aga põnevalt skulpturaalsed ja emotsionaalsed. Kas ma kannaks neid? Loomulikult!

Sorcerer mängib meelega ilusa ja koleda, glamuurse ja groteskse õhukesel jääl. Kunstnikud raputavad vaatajat, eirates soorolle, stiilireegleid ja materjalide hierarhiat. Sünnivad aksessuaarid, rõivad ja esemed, mis mõjuvad metsiku ja mõistusetuna. Kuid neid pole võimalik mitte märgata. Ja samuti pole võimalik peale märkamist mõttelaiskuses edasi tukkuda – see veidruste kaskaad sunnib nii publikut saalis kui juhuslikku möödujat tänaval loominguliselt virguma!

Mare Kelpmann usub materjali väge – tema unikaalsed kangad on eranditult naturaalsed, pehmed villad. Sellised asjad, mida pärandada emalt tütrele. Disainiöö D_O_M 2022
Mare Kelpmann usub materjali väge – tema unikaalsed kangad on eranditult naturaalsed, pehmed villad. Sellised asjad, mida pärandada emalt tütrele. Disainiöö D_O_M 2022 Foto: Disainiöö fototiim (Morrow Shoots, Kaie Kiil, Laura Palling, Juhan Riistop, Piret Pärnapuu, Ksenija Janika Kurn, Katrin Terras)

Kangas on kuningas. «Mina olen väga tekstiilitundlik inimene ja usun, et materjali iseloomu peab tundma,» rääkis Mare Kelpmann. Tema seda tõesti teeb – loob vanaaegsetel masinatel ainulaadseid kangaid, pöörates suurt rõhku värvimaagiale, materjalide koostisele ja pehmusele. «Kõik need tekstiilid on eranditult naturaalsed, see on üks meie põhimõtetest. Ja me toodame meelega vähe, et iga ese leiaks omaniku. See on meie viis hoida ökoloogiline jalajälg väike.»

Mare Kelpmani brändi Kelpman Textile etendus üllatas põnevate liikumistega. Kui Mare käekiri on minimalistlik, lihtsavormiline ja põhjamaine, siis lavastus oli lausa peadpööritavalt uudne ning energiline. Disainer Kelpman kontrollib kogu toodete tootmisprotsessi, koob kangad Soomes vanade tööstuslike Dornieri masinatega ja viimistleb need kemikaale kasutamata. Ambitsioon ei ole tegeleda niivõrd moeloominguga, vaid luua põhjamaise kliima jaoks sooje ja tervislikke rõivaid.

Põhjamaine moemeister Lilli Jahilo muutub aastatega aina mässumeelsemaks. Sel korral said laval kokku luksuslikud siidid ja filigraansed vormid ning uljas vabadus. Disainiöö D_O_M 2022
Põhjamaine moemeister Lilli Jahilo muutub aastatega aina mässumeelsemaks. Sel korral said laval kokku luksuslikud siidid ja filigraansed vormid ning uljas vabadus. Disainiöö D_O_M 2022 Foto: Disainiöö fototiim (Morrow Shoots, Kaie Kiil, Laura Palling, Juhan Riistop, Piret Pärnapuu, Ksenija Janika Kurn, Katrin Terras)

Glamuurne kõrgmood uuel ringil. Kas saab tõesti olla võimalik, et täpselt kandja soovide, sündmuse ja kehakuju järgi loodud ainulaadne kleit saab ka teise elu? Üllatav, kuid see on tõesti tõsi. «Me teeme oma rõivad nii kestvad ja kvaliteetsed, et üks kleit võib vabalt rõõmustada mitut omanikku,» rääkis Lilli Jahilo. «Lilli Jahilo uus ring» jõudis ühes uue kollektsiooni musta värvi rõivastega lavale D_O_Mi finaalis. Algatuse eesmärk on tuua tarbimistsüklisse tagasi rõivad, mis nende senistel omanikel kasutust ei leia.

Lilli teise ringi kleidid rabasid kaasaegsusega – sellistega säraks seltskonnas tänagi. Naiselikku siluetti rõhutav lõige, plisseeritud seelikuosad, täpsed proportsioonid. Uuele ringile oli jõudnud ka üks Lilli Jahilo maailmas enim laineid löönud meistriteos – kollane Cannes'i kleit. Uue ringi kleite kohandatakse järgmise kandja järgi ning vajadusel vahetatakse voodrid-lukud.

Mis aga enim üllatas, oli Lilli Jahilo etendusest tulvav toores energia. Juba mitmel viimasel etendusel on märgata olnud, et meister on endas avastanud mängulusti. Glamuuri kõrval näeme pisut punki, massiivseid mustreid, uljaid detaile. Kõik see annab vaoshoitud põhjamaisele ilule vunki juurde. Sel korral tegid parima osa etendusest kleitidega tantsivad ja neid vahel lausa isegi kandvad meesmodellid.

Tõnis Vellama SEOS Valgustuse disainvalgustitest ja moekunstist moodustus omalaadne lühter. Disainiöö D_O_M 2022
Tõnis Vellama SEOS Valgustuse disainvalgustitest ja moekunstist moodustus omalaadne lühter. Disainiöö D_O_M 2022 Foto: Disainiöö fototiim (Morrow Shoots, Kaie Kiil, Laura Palling, Juhan Riistop, Piret Pärnapuu, Ksenija Janika Kurn, Katrin Terras)

Valgusmaagia lisas elu. D_O_Mi moeetendusele lisas elu disainer Tõnis Vellama valgustuslooming SEOS Valgustusest. Lühtrid said osaks vaatemängust. Etenduse jooksul tekkis keset lava sakraalne installatsioon, mis valgustas välja kestva loomingu, mille disainerid olid juba maailma loonud.

Tänavusel D_O_Mil pöörati varasemast suuremat tähelepanu olemasolevale disainile, säästlikule taaskasutusele. «Uudsuse soovist johtuv moetööstuse tagantkiirustamine ning üha järgmiste esemete maailma juurde loomine ei lahenda eesolevaid globaalseid probleeme. Niisiis esitasime rohepöörde valguses küsimuse: kui palju meil uusi riideid tegelikult vaja on? Tõstsime aupaistesse kodumaiste brändide juba maailma loodud väärt tooted ehk rõivad, mida teadlikult valides ja hooldades saab stiliseerida erinevateks otstarveteks, tarvitada maksimaalselt kaua, parandada ja pärandada,» kirjeldab sündmuse kontseptsiooni D_O_Mi loovjuht Piret Mägi.

Tõenäoliselt väärib kõige valjemat aplausi aga hoopis D_O_Mi etenduse lavastaja Anni Zupping. Olen vaadanud tuhandeid moeetendusi ja näinud nii klassikat kui kõikvõimalikku eksperimenteerimist. No millega veel üllatada saaks? Kuid Zupping seda suutis. Kõige kolme etenduse kulgemine, liikumiste originaalsus ja samas kõigi nende uute lahenduste orgaanilisus andis kokku ülivõimsa kunstielamuse. Sageli domineerib efekt üle disaini või jääb publikule üks või teine radikaalsus mõistetamatuks veiderdamiseks. D_O_Mil sa vaatasid, üllatusid, elasid kaasa ega kahelnud ühegi julge valiku õigsuses.

Samuti tegid suurepärase töö valguskunstnik Reelika Palk aka Lyv, helikunstnik Kenn-Eerik Kannike, visuaalide kunstnik Maria Elisaveta Roosalu, korraldusjuht Karin Järvet, tagala juht Anne Rinne ja videokunstnik Rain Jaaksoo. Terviklikku, elusat ja kõnekat vaatemängu nautisid täiel rinnal ka need, kes klassikalisi moeetendusi igavaks peavad. D_O_Mil ei leidunud ainsatki sekundit, kus tähelepanu oleks saanud hajuda, see oli täielik kohalolu keset disaini. Vaata ära kogu suur galerii!

Märksõnad
Tagasi üles