Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Suri Jaapani moelooja Issey Miyake

Copy
Issey Miyake Tokyos 2016. aastal.
Issey Miyake Tokyos 2016. aastal. Foto: EPA / FRANCK ROBICHON / Scanpix

Revolutsiooniline Jaapani moelooja Issey Miyake suri 5. augustil. Miyake elas 84-aastaseks.

Oma uuenduslike stiililahenduste ja parfüümide poolest tuntud Miyake lõi ülemaailmse moebrändi, disainides muuhulgas Steve Jobsi kuulsa kõrge kaelusega džempri. Miyake töötas oma pika karjääri jooksul teadaolevalt traditsiooniliste ja kaasaegsete moetehnikatega. Ta suri reedel maksavähki ja matused on juba toimunud, vahendab Jaapani meedia.

1938. aastal Hiroshimas sündinud Miyake oli kõigest seitsmeaastane, kui USA heitis linnale aatompommi.

Mees ei soovinud sellel teemal täiskasvanuna rääkida ja kirjutas 2009. aastal New York Times’is, et ei taha, et teda teataks kui «aatomipommi üleelanud disainerit».

«Kui ma silmad kinni panen, näen ikka asju, mida keegi ei peaks kunagi kogema,» kirjutas ta ja lisas, et eelistab mõelda asjadele, «mida saab luua, mitte hävitada ja mis toovad ilu ja rõõmu».

Miyake tahtis noorena saada tantsijaks või sportlaseks, kuid see muutus pärast seda, kui ta luges oma õe moeajakirju. Ta õppis Tokyo kunstiülikoolis graafilist disaini ja kolis seejärel 1960. aastatel Pariisi, kus töötas koos kiidetud moeloojate Guy Laroche'i ja Hubert de Givenchyga. Juba 1970. aastal avas Miyake Tokyos enda disainistuudio. 1980. aastateks peeti teda üheks maailma teedrajavamaks disaineriks, kuna ta töötas materjalidega plastikust metallini ja ka traditsiooniliste Jaapani materjalidega.

Miyake töötas välja uue viisi kanga voltimiseks, mähkides selle kuumpressis paberikihtide vahele. Fenomenaalne edu erinevate katsete järel tõestas, et voldid püsisid paigal ega kortsunud. Moelooja sai tuntuks stiili loomisega, mis oli kõrgtehnoloogiline, kuid samas praktiline ja mugav ning oli tuntud mitte ainult Jaapani moetööstuses, vaid ka ülemaailmsel moelavadel.

Tema moemaja esemete järgi oli äärmiselt suur nõudlus, nii meeste- ja naisteriietele, aga ka kottidele, kelladele ja parfüümidele. 1992. aastal turule toodud L'Eau d'Issey pudel müüdi kuulduste järgi iga 14 sekundi järel.

Tema A-POC (A Piece of Clothing) sari, mida nüüd muuseumides näha saab, kasutas spetsiaalset kudumismasinat, mis valmistas rõivaid ühest pidevast kangatorust.

Apple'i kaasasutaja Steve Jobs palus Miyakel kujundada oma ikoonilised kõrge kaelusega džemprid. Väidetavalt valmistas Issey Miyake neid 100 tükki, igaüks hinnaga 175 dollarit (ligikaudu 172 eurot).

Issey Miyake 2023. aasta kevadsuvine meestekollektsioon. Kollektsiooni esitleti Pariisi moenädalal 23. juunil.
Issey Miyake 2023. aasta kevadsuvine meestekollektsioon. Kollektsiooni esitleti Pariisi moenädalal 23. juunil. Foto: JULIEN DE ROSA / AFP / Scanpix
Tagasi üles