Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Suunamudijate mõju noorte ostukäitumisele: kus on mõjutamise ja inspiratsiooni jagamise piir?

Copy
Artikli foto
Foto: Shutterstock

Turundusspetsialist Brit Mesipuu uuris magistritöö raames, mil määral jälgivad noored suunamudijate reklaame ja kuivõrd see mõjutab nende ostukäitumist. Mesipuu jagas raadio Elmar hommikuprogrammis häid näpunäited lapsevanematele - kuidas koos lastega mõista, mis on reklaam ja milline on suunamudijate eesmärk toodete tutvustamisel.

«Oma igapäevatöös tegelen turundusega ja tihti haaran tegevustesse kaasa ka suunamudijaid. Mul on kodus kolm last, vanem neist 10-aastane ja kaksikud on 6-aastased. Näen, mil moel vanemale lapsele on sotsiaalmeedias juba täitsa ajudesse istutud,» muigas turundustegelane Brit Mesipuu

Mesipuu kirjeldas, et oma uurimistöö käigus soovis ta teada saada, kuivõrd suurel määral peavad noored suunamudijate tegevust ja soovitusi enda otsuste tegemise puhul oluliseks. «Noored arvasid küsitluse raames, et 1000 jälgijat teeb suunamudija juba arvestatavaks tegelaseks - see on ka praktilises mõttes loogiline, sest TikTokis saad sellisel juhul juba LIVE'e teha,» selgitas ta.

«Väga paljud vastajad leidsid, et suunamudija saab tõsiselt võetavaks siis, kui ta saab tasustatud koostöö mõnelt firmalt. Mitmed noored ütlesid esimestes vastustes, et suunamudijad nende oste ei mõjuta. Fookusgrupi vestlustest selgus hiljem, et paljud said suunamudijate postitustest ja videotest siiski inspiratsiooni - nad ei ostnud täpselt sama toodet, kuid sarnase. Mõned julgesid ka tunnistada, et nad ostsid endale reaalselt sama toote,» täpsustas uuringu korraldaja.

Mesipuu jagas suunamudija ja jälgija «suhtest» ka ühe äärmusliku näite. «On üks välismaa suunamudija, kel on ilus nina. Jälgija arvas esialgu, et see on suunamudija loomulik nina. Hiljem avastas, et see on siiski operatsiooni abil kohendatud. Jälgija kogub nüüd hetkel raha, et ka endale sarnane nina lõigata. Jälgija on kõigest 19-aastane,» rääkis ta.

«Ma tahaks loota, et suunamudijad tunnevad vastutust oma märkimisväärse rolli ees. Nad on saanud oma töö raames ka päris täpsed juhendid, mil moel nad peavad reklaamkoostööd postitustes märgistama. Uuring näitas, et noored märkavad reklaami märget kenasti. Kuid samas leian, et noortele tuleks paremini selgitada, et need kaunid reklaampostitused pole suunamudijate päris elu, see on nende töö. Päris elu on ju hoopis midagi muud,» märkis Mesipuu.

Millal lapsevanem võiks noore sotsiaalmeedia tarbimisele vahele sekkuda? «Jagan oma sotsiaalmeedia kontol soovitusi lapsevanematele, mida lapse käitumise puhul tähele panna. On seal äkki muutuseid käitumisharjumustes, toitumises? Tahab noor äkitselt mingit kindlat asja saada? Mina soovitan koos lapsega vaadata suunamudijate YouTube videoklippe ja koos uurida...millal on tegemist reklaami, millisel juhul tavaeluga. Minu senine kogemus näitab, et noortel jälgijatel on päris raske see piiri tõmmata, nad ei tee kuigi hästi vahet reaalsusel ja suunamudijate tööl,» sõnas spetsialist raadio Elmar hommikuprogrammis «Ärka, kaunis maa!».

Kuula täispikka intervjuud SIIN.

Tagasi üles