Jõuluostud tehakse suurel määral e-poodidest. Lisaks hästi teada tarbija õigustele esineb e-kaubanduses veel terve rida olukordi, mille puhul oma õiguste teadmine mõjutab otseselt tarbija rahakotti. TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru annab ülevaate kehtivatest tarbijate õigustest, millest sageli ei räägita, kuid mis on samuti olulised.
Soetad jõulukingid e-poodidest? Tutvu 6 reegliga, millest sageli ei räägita
Internetist ostetud lennu- või kontserdipiletitele ei kehti 14-päevane taganemisõigus.
Ürituste piletid või näiteks SPA- ja majutuspaketid on väga hea jõulukingiidee. Samas tuleks arvestada sellega, et kui kingisaajale valitud kuupäevad ei sobi, ei laiene internetis ostetud meelelahutus- ja reisiteenustele ning majutusele 14-päevane taganemisõigus. Antud tehingute puhul on tühistamis- ja muutmistingimused iga teenusepakkuja otsustada ning broneeringu kinnitamise järgselt ostjale siduvad. Seega tasuks piletite jõulukingiks valimisel sellega arvestada ning võimalusel eelistada näiteks pikema ja paindliku kasutusajaga kinkekaarte.
Veebipoes lubatud tarneaeg on kauplejale siduv ning selle puudumisel tuleb tellimus täita hiljemalt 30 päeva jooksul.
Võib juhtuda, et jõulukingituseks tellitud tooted lasevad ennast oodata, seega on oluline teada, kaua peab kohale toimetamist ootama enne kui alternatiivse kingituse või lahenduse kasuks otsustada. Vastavalt seadusele tuleb tellimus täita kokkulepitud ajaks ehk veebipoes märgitud tarneajaks. Kui tarneaega ei ole avaldatud, peab kaup saabuma hiljemalt 30 päeva jooksul alates päevast, mil ost sooritati. Selline kauplejapoolne kohustus kehtib kõikjal Euroopa Liidus registreeritud e-poodides. Kui kaupleja tähtaegadest kinni ei pea, saab tarbija nõuda kauba kättetoimetamist lisatähtaja jooksul. Kui e-pood ei toimeta kaupa kohale ka lisatähtaja jooksul, on tarbijal õigus tellimus tühistada ja saada viivituseta tagasi e-poele makstud summad.
Kui e-poest saabuma pidav pakk saab kahjustada või läheb kaotsi, vastutab tarbija ees üldjuhul müüja, mitte kullerfirma.
Kuigi e-pood reeglina ei vii tellimusi ise kohale, vaid kasutab pakkide saatmisel postiteenuse pakkujat, vastutab tarbija ees probleemide tekkimisel ikkagi kaupleja ehk kauba müüja. Paki tarbijani jõudmise eest vastutab kaupleja, sest tarbija on transpordi eest tasunud e-poele ning e-pood sõlminud transpordiettevõttega lepingu. Seega tuleb ostjal saadetisega seotud probleemide osas pöörduda kaebusega paki saatja ehk e-kaupleja poole. Juhul, kui tarbija on valinud ise omal algatusel kauba transpordi ning tasunud paki saatmise eest otse postiteenuse pakkujale, vastutab tarbija ees postiteenuse pakkuja.
E-kaupleja peab raha tagasi maksma 14 päeva jooksul, kuid põhjendatud kahtluse korral võib tagasimaksega viivitada.
Selleks, et kasutada internetist ostmisel seaduslikku 14-päevast taganemisõigust, tuleb teha kauplejale vastav taganemisavaldus. E-kauplejal on kohustus tagastada tarbijale raha 14 päeva jooksul pärast taganemisavalduse saamist. Kui tarbija teeb taganemisavalduse ühel päeval, kuid postitab toote alles mitmed päevad hiljem, on kauplejal õigus põhjendatud kahtluse korral tagasimaksega viivitada, kuni kaup on temani jõudnud või tarbija on esitanud kauba postitamist kinnitava tõendi.
Kui e-pood jätab tarbija teavitamata 14-päevasest taganemisõigusest, annab seadus tarbijale lisakaitse.
Kuna tarbijal ei ole interneti vahendusel tehtud ostude puhul võimalik tootega tutvuda nii põhjalikult kui tavalises kaupluses, võib ostust taganeda 14 päeva jooksul alates toote kättesaamisest. Kuigi vastavast taganemisõigusest teavitamine on e-poele kohustuslik, leidub kauplejaid, kes seda infot ei avalda. Seega tasub teada, et kui e-poes pole tarbijat taganemisõigusest teavitatud, võib tarbija ostust taganeda 12 kuu pluss 14 päeva jooksul alates toote kättesaamisest.
Kuigi seadus lubab teatud toodetele (näiteks kiiresti riknevad kaubad) taganemisõigust mitte pakkuda, peab vastav teave olema ka kodulehel kirjas, et tarbija teaks sellega arvestada. Kui taganemisõiguse puudumisest pole enne ostu teavitatud, võib tarbija 14 päeva jooksul ümber mõelda ja kauba ikkagi tagasi saata.
Kui e-poes on tasutud krediitkaardiga, on tarbijal kohustusi mittetäitva kaupleja suhtes lisakaitse.
Tasub teada, et tarbijail, kes tasusid ostu eest krediitkaardiga, kuid kaupa ei saanud, on lisavõimalus taotleda makstud raha tagasi panga abiga. Sama õigus on tarbijail ka siis, kui e-pood keeldub raha tagastamast ja paneb tarbijad ebamõistlikult pikaks ajaks ootele. Sellises olukorras saab tarbija pöörduda talle krediitkaardi väljastanud panga poole, et tehing vaidlustada ning raha tagasi nõuda (chargeback). Pangale tuleb muuhulgas edastada ka kirjavahetus kauplejaga, mis tõendaks juba tehtud iseseisvaid pingutusi lahenduste leidmisel.