Elu pöördus nii, et sellest sügisest õpivad minu endises pisikeses kodukoolis mu enda lapsed. Saadan neid hommikuti teele mõttes ilusad mälestused oma koolipõlvest ja usun, et kunagi mäletavad mu poeg ja tütar oma kooliaega samuti helgena. Oleme lapsevanematena selle nimel valmis andma parima ja usun, et seda teevad ka teised koolis - õpetajad, õpilased, lapsevanemad.
Esikohale lapse ja õpetaja hea suhe
Samas olen tutvusringkonnas kaasa elanud sellistele kooli algustele, kus kõik peaks justkui töötama, aga selle asemel tekivad kooli ja kodu vahel arusaamatused.
Mulle meeldib pereterapeut Tiit Kõnnusaarelt kuuldud mõte, et «probleemi peab lahendama see, kellel probleem tekib.» Sisuliselt tähendab see vastutuse võtmist, tegutsemist, aga eelkõige - loobumist kellegi teise süüdistamisest. Ehk, kui probleem on lapsevanemal, on tema ülesanne näidata initsiatiivi, kuulata teisi ja pakkuda lahendusi, mitte heita õpetajale või koolile ette tegemata tööd. Sama kehtib, kui probleem on koolil, sh õpetajal, kindlasti on siis oluline keskenduda sellele, mida saab teha nii, et säilib lapse ja õpetaja hea suhe ning mõlema eneseväärikus.
Olen kuulnud, et tänapäeva õpetajad pelgavad lapsevanemaid. Ma isegi usun seda, sest olen ka ise lapse lasteaia lõpurühmas näinud, kuivõrd teadlikud võivad vanemad olla, ammutades infot erinevatest õppemeetoditest. Lõpuks sattus rühmaõpetaja lausa kimbatusse - kes tegelikult juhib ja kasvatab rühma, kas õpetaja või vanem? Ma arvan, et see kõik on paljuski tekkinud seepärast, et «enam ei pea olema nii, nagu oli vanasti». On uus aeg, uued meetodid, inimesed on teadlikumad ja selles polegi midagi halba kui kool ja kodu diskussiooni peavad. Kurb on aga see, kui lapsevanemad ja õpetajad asuvad «võitlema teine teisele poole rindejoont».