Tunnistan, et üheks minu erialaseks kiiksuks on sügise hakul poodides jälgida koolitarbeid valivaid lapsi ja vanemaid. Eriti vanemaid. Kui augusti algul näeb värviliste riiulite ümber tiirlemas ainult mõnd õhinapõhist vanemat, kelle laps ilmselt alustab esmakordselt kooliteed, siis mida aeg edasi, seda närvilisemaks muutub õhk.
«Ma tõesti ei tea enam, mida nad seal koolis tahavad.» Seda ütles vanem, kelle põsed olid ostlemisest punased nagu saabuva sügise sügisõunad. Oli 31. august. Järgmisel päeval algas kool.
Esmalt mind ehmatas see väljaütlemine, sest loomulikult ma tundsin ennast «selle kellenagi», kes tekitab oma tahtmistega stressi. Võtsin isiklikult, ühesõnaga. Järgmisel hetkel hakkas kuklas kummitama Orelipoisi tuntud lauluviis ja mantraks kohandatud sõnad: «Kui tahad olla vaba, siis ära võta isiklikult.»
Ma nimetan seda mantrat ka tööriistaks, mida on hea kasutada koolis, kui õpilase või lapsevanema kommentaarid kriimustavad. «Õpetaja, sul on vale kuupäev tahvlil!» või «Õpetaja, sul on minu töö valesti parandatud». Ei tasu solvuda. Pealegi, kui õpetaja on klišee, siis paistab see kaugele välja. Õpetajal on õigus olla ekslik inimene, kes andeks palub ja andeks saab.
Jah, õpetajal lasub suur vastutus noorte maailmapildi kujundamisel. Ilmselt on ta üks suurimaid mõjuisikuid kõikide teiste instagrammerite, juutuuberite ja tiktokkerite vahel. Meil kõigil on veel üks ühine väljakutse – peame kokku puutuma kommentaaride ja alati mitte nii konstruktiivse tagasisidega. Solvumine on seejuures aga igaühe enda valik.