Päevatoimetaja:
Heidi Ruul
Saada vihje

Kuidas mõjutada teismelise elu?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Linda Pärn
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Kuigi lapsevanemad mängivad oma lapse elus suurt rolli, on olulisteks mõjutajateks ka teised täiskasvanud inimesed, kellega nad kokku puutuvad. Oled ehk soovinud mõjutada peagi täiskasvanuks saava lapse karjäärisoove või teda mingil moel inspireerida?

Laste areng tugineb paljudele kogemustele ja suhetele, kirjutas psychologytoday.com. Täiskasvanud aitavad lastel õppida, raskustest üle saada ning mõista, et igas päevas on midagi head.

Last võivad inspireerida nii lapsevanemad, vanavanemad, tädid, onud, õpetajad, ühiskonnaliidrid, vaimulikkonna liikmed, sporditreenerid, ringijuhendajad või keegi, kes juhtub mingil muul moel lapse elust osa võtma.

Uuringud on ammugi näidanud, et laste osalus ühiskonnas on seotud eeskujude olemasoluga. Positiivsed eeskujud soodustavad ka eneseusku. Ebakindlad inimesed ei usugi, et nad võiksid maailmas midagi muuta.

Ühendriikides koostatud uuring näitas, et teismelistele ei ole oluline eeskuju varakus või uhke tiitel. Selle asemel väitsid noored, et tõeline eeskuju ei olegi see, kel on eriline ametinimetus, kõige suurem vastutus või kes on kuulus. Kõik võivad aidata noort, et ta püüdleks oma potentsiaali saavutamise poole.

Noored nimetasid viis kõige olulisemat eeskuju omadust, mille abil saab aidata teismelisel tulevikuväljavaateid paremini näha.

1. Kirg ja oskus inspireerida

Eeskujud suhtuvad oma töösse kirglikult ning nad suudavad teisigi selle kirega nakatada. Õpilased oskavad hinnata seda, kui õpetaja on tõeliselt oma erialale pühendunud, aitab õpilasi ja julgustab neid takka.

2. Selged väärtused

Kui täiskasvanud elavad oma väärtuste järgi, märkavad seda ka lapsed. See aitab neil mõista ka seda, kuidas nende oma väärtused on osaks neist ning seda, kuidas seeläbi leida endale täiskasvanuna rahuldav roll elus.

3. Pühendumine ühiskonnale

Eeskujud ei ole enesekesksed. Noored märkisid, et nad imetlevad inimesi, kes aitavad naabreid, käivad hääletamas ja võtavad aktiivselt osa oma elukeskkonna organiseerimisest.

4. Isetus ja teiste aktsepteerimine

Noored hindavad ka seda, kui täiskasvanud võtavad teisi sellistena, nagu nad on. Neile on tõeliseks eeskujuks see, kui täiskasvanud ei karda oma käsi määrida ja aidata kedagi, olenemata tema taustast ja eluviisidest.

5. Oskus raskustest üle saada

Noored õpivad initsiatiivi võtma, kui õpivad raskustest üle saama. Nad hindavad muidugi neid, kes näitavad, et edu on võimalik ning neid sütitab see, kui eeskujuks olev inimene oma eesmärkide nimel vaeva näeb ning tööd teeb.
 

Tagasi üles