Aga atrofeerunud mehed? Seda väljendit kasutas kord minu suur lemmik ja õpetaja Niidu Katrin (Katrin Kumpan), sellele järgnes järjekordne suur kisa meestele liigategemisest. Katrin – minevikuihalejana nagu minagi – pidas mehelikkuse eeskujuna silmas endisaegseid mehi, kes sõitsid maailmameredel purjelaevade peal, kelle silmaring oli äärmiselt lai, kes tõid kaasa uuendusi, uusi teadmisi, muutsid rahvariiet, tõid võõrastelt maadelt ühes või lõid ise pillilugusid ja tantse, jätsid oma andekusega sügava jälje Kihnu kultuuri, kuniks Teine maailmasõda kõik lõpetas. 1944 põgenes Kihnustki peaaegu 300 inimest Rootsi, osa läks hiljem edasi Kanadasse. Need olid põhiliselt noored mehed või laevamehed või pereisad, kes kord 1941. aasta Pilli otsa lahingus kuus venelast maha lasid ega iial tagasi tulnud. See ja selle eelne põlvkond mehi olid suured naivistid, nagu Jaan Oad ja rahvamuusikud, laululoojad, laevaehitajad ning muidugi hiilgavad käsitöömeistrid.
Maha jäid vaid riismed, need organiseeriti kalurikolhoosi. Lõppes sõit maailmameredel, lakkas suhtlus välismaailmaga, alles jäi ainult Kihnu ümbruse meri, kust kaugemale vaadata polnud võimalik ja mõne aja pärast enam ei tahetudki. Silmapiir kitsenes, omaaegne hiilgus kadus. Selle kohta Katrin ütleski, et ega kalur suurt oma ninast kaugemale näe. Hästi öeldud!
Mehed, kes põgenesid Rootsi või Kanadasse, perega või poissmehena, tegid seal üldjuhul hiilgavat karjääri ning said edukaks ja jõukaks, mis näitab, et kihnlastel on head geenid, mis soodsas keskkonnas avalduvad. Jaan Oadi mälestustestki teame, et temast poleks iial saanud maailmakuulus naivist, kui ta oleks jäänud oma elupäevade lõpuni Kihnu saarele. Tehes päevast päeva rasket kalamehe, hülgeküti või meremehe tööd, pole sul aega hobidele, ei jää aega mõtelda ega niisama istudagi.