«Võibolla jäid kellegi pulmad ära?», küsis 7-aastane tüdruk, kui Tartu ühes prügikastis kuhja Sambiast pärit roose nägi. Ei jäänud. Tegu oli tavalise lillepoe õhtuse ülejäägiga.
Meie heaoluühiskonna tarbija on harjunud, et ka südatalvel ja vahetult enne poe sulgemist peab olema valida mitmekümne erineva lillesordi vahel. Seda mentaliteeti saame muuta meie ise. Ja selleks, et seda muuta, peame mõistma, mis on selle valikute rohkuse ja virvarri tegelik hind.
Keenia rooside kohta on Hollandi ajakirjanduses ilmunud hulgaliselt õõvastavaid paljastusi. Enamik lilli tuleb odavatest kasvandustest, kus kasutatakse orjatööjõudu, tohutus koguses pestitsiide ja naistööjõudu kasutatakse seksuaalselt ära. Maa, mis ägab veepuuduse all, suunab oma vähest vett lillekasvandustesse. Tulbid on enamasti transporditud Hollandist, mis on meeletu ökoloogiline jalajälg.
Prügipimedusega lööduna me ei mõista, et planeedi ressursid on piiratud ja selle rikkalikkuse pillerkaare tegeliku hinda maksavad meie järeltulevad põlved.
Poed on käivitanud toiduraiskamise vastaseid kampaaniaid, pannes vastutuse tarbijale. Miks aga kodudes raisatakse toitu? See on heaoluühiskonna tulem, kus raiskamine on elu osa. Ja ilusad, vaasiväärilised, tulbid poe olmeprügikastis emadepäeva järgsel hommikul on meie heaoluühiskonna südantlõhestav allkiri. Meil on vaja väärtusi muuta ning poed saavad olla eeskujuks. Muidu pole siin planeedil pikka pidu ja mitte ühtegi lilleõit.
Miks selline pilt prügikastidest paistab? Üheks põhipõhjuseks on prügi liiga odav hind Eestis. Kasumile orienteerituna on poodidel odavam ülejääk olmeprahina minema visata. Toote müügihinda kujundades on kohalik toodang kallim kui kaugelt siia veetud. Prügipimedusega lööduna me ei mõista, et planeedi ressursid on piiratud ja selle rikkaliku pillerkaare tegeliku hinda maksavad meie järeltulevad põlved.