Mida õppimine andis? Õppimine või uue asja kallal tegutsemine tapab rutiini, paneb sind juhtima aega ja mitte vastupidi. Arendab oskust oma tegevusi planeerida ja ennast jagada mitme tegevuse vahel. Samuti viib õppimine kokku sind uute inimestega, kelle igapäevane tegevus ja mõttemaailm võivad sinu oma rikastada.
Töö- ja pereelu ühitamine: tööelus olen saanud tööandjaga kokkuleppele, et koolis viibitud aeg (üks nädal kuus) tuleb tagasi teenida õhtuste vahetustega pärast kooli. Mis on okei ja talutav. Pereelus olen saanud nn privileegeeritud staatuse – kui isal on vaja õppida, siis võimaldatakse see kohe.
Nädalavahetustel perega väljasõitudel on reisikotis kooliasjad alati kaasas. Järsku tekib mõni vaba hetk, et materjalid üle vaadata. Seni on enda jagamine pere ja töökoha vahel õnnestunud 60/50 protsenti.
Epp (40): kolme lapse ema, hetkel kodune, õppis e-turundust.
Miks? Epu sõnul pani teda turundust õppima vajadus – ta otsis kursust, kus õpetatakse reklaami ja turunduse tegemist sotsiaalmeedias. Õppimine oli väga põnev. Üks kord kuus toimuvad õppesessioonid andsid võimaluse minna välja rutiinist ja olla hoopis teises seltskonnas kui kodu ja lapsed.
Mida õppimine sulle andis? Õppimine on eneseteostus, vajadus areneda, liikuda edasi.
Õppimine annab võimaluse olla mina ise, olla koos täiskasvanud inimestega ja rääkida põnevatel teemadel. Õppimine rikastab, paneb aju tööle, sunnib mõtlema ja arenema. Vahel tunnen, et õppimine tähendab ka täiesti puhtalt lehelt alustamist suhete mõttes – saab tutvuda uute inimestega ja avastada seeläbi ka iseennast. Ma olen teada saanud, milliseid põnevaid ameteid on maailmas! Ühtpidi võtab õppimine ära aja, kuid teisalt annab see ajale mingi sihi või suuna, sest ikka on vaja lugeda, kirjutada, planeerida ja näha suurt pilt. Ma tunnen, et minu silmaring on muutunud laiemaks ja ma pean järjest olulisemaks suure pildi nägemist, planeerimist.
Töö- ja pereelu ühitamine: selleks, et pereelu ja õppimist ühendada peab olema väga kannatlik ja mõistev partner. Meil on kokkulepe, et elukaaslane leiab siis võimaluse olla kodus ja toimetada laste ja koduasjadega. Enamasti see toimis, kuid kui elukaaslasel on ka endal töö juures pingelised ajad, siis tuleb teha järeleandmisi (nt käia vaid valitud loengutes või leida lisalapsehoidja).
Olen märganud, et täiskasvanud õppijale on väga oluline õpingute kvaliteet. Kui mõni loeng juhtub ära jääma või kui õppejõud ei ole piisavalt põhjalikult ette valmistanud, valmistab see pettumust.