Vastab Meeli Miidla-Vanatalu, Tööinspektsiooni peadirektori asetäitja:
Töölepingu seadus ütleb ( § 28 lg 2 p 4), et tööandja peab tagama töötajale kokkulepitud töö- ja puhkeaja ning pidada tööaja arvestuse.
Ettevõtte puhul saab tööandjast rääkida kui abstraktsioonist. See tähendab, et tööandja tegutseb alati konkreetsete inimeste kaudu, on see siis juhatuse liige, tegevjuht või muu töötaja, kellele tööandjale seadusega ettenähtud kohustused on nö üle antud kas töölepingu, ametijuhendi või mõne muu töökorraldusliku dokumendiga, mis reguleerib konkreetse töötaja õigusi, kohustusi ja vastutust.
Kui tööandja on töö- ja puhkeaja korraldamise kohustuse pannud vahetuse vanemale, siis tõesti tema ka vastutab oma töölõigus töö- ja puhkeaja seaduspärase korralduse eest.
Kuid selleks, et Teie töötajana saaksite sellist vastutust kanda, peavad kindlasti olema täidetud kolm eeldust:
- Teie vahetuse töötajate töö- ja puhekaja korraldamise kohustus peab olema selget kirjas kas töölepingus, ametijuhendis või muus dokumendis, mis reguleerib just Teie tööülesandeid;
- Tööandja on Teile andnud ka tegelikult võimaluse seda kohustust täita: Te teate töö- ja puhkeaja korraldamise põhimõtteid (Teil on vastav haridus; olete osalenud täiendkoolitusel; tööandja on kehtestanud ja Teile selgelt teatavaks teinud töökorralduse põhimõtted) ja Teil on piisavalt inimesi, et neid reegleid täita;
- Teil on tegelik võim protsessi korraldada ehk keegi teine ei kontrolli vahetuse töö- ja puhkeaja planeerimist või muutmist.
Kui ettevõttes on aga töö korraldatud nii, et Teie küll panete kokku algse graafiku, aga siis vaatab keegi selle veel üle (nt personaliosakond või osakonna juhataja) ja kontrollib selle seadustele vastavust, siis ei ole Teil tegelikku võimalust protsessi korraldada ning seega ei saa rääkida ka Teie vastutusest.