:format(webp)/nginx/o/2020/07/27/13235714t1h4c49.jpg)
Teiselt inimeselt tagasiside saamine on tavaline, kohtame seda nii tööalaselt kui sotsiaalmeedias. Kuigi tavaliselt ei ole just kuigi hea tunne, kui öeldakse, mida valesti tehakse või paremini teostada saaks, on konstruktiivsel kriitikal ja kiusamisel väga suur vahe.
Habras ego võib isegi õrna kriitikanoolt isikliku rünnakuna võtta. Mis vahe on kriitikal ja kiusamisel? Siin on väike ülevaade, mis aitab selle ära tunda.
Konstruktiivne kriitika on protsess, kus teine loetleb välja hästi kavandatud märkused, mis selgitavad välja tugevused ja nõrkused, et tulevikus asju paremini teha.
Kiusamine on agressiivne käitumine, mida kasutatakse manipuleerimiseks, ärakasutamiseks või lihtsalt halvustamiseks. Selline käitumine on korduv ja võib mõjutada kiusatava füüsilist ning vaimset tervist.
Pea meeles järgmist:
Sõnad
Sõnade valik on väga oluline. Konstruktiivne kriitika hõlmab vähemalt mõnda julgustussõna, arvestades, et idee on aidata teisel inimesel paremaks saada. Kiusamine hõlmab alavääristavaid märkusi ja keskendutakse ainult nõrkustele.
Hääletoon
Eelista otsesuhtlust, sest interneti teel on võimatu tajuda, mis toonil öeldut väljendatakse. Internetis tuleb end väljendada viisakalt, sest ka sarkasmi võidakse valesti mõista, kirjutab Life Hacker.
Lühike ja konkreetne
Keegi ei taha kuulda, et tema puuduste kallal liiga pikalt võetakse – isegi kui see toimub viisakas toonis. Kui oled oma seisukoha välja öelnud, liigu edasi.
Konstruktiivset kriitikat väljenda ainult juhul, mida saab teostada. Ei tasu kritiseerida millegi pärast, mida pole võimalik muuta – see teeb inimese abituks ja võib samuti kiusamisena mõjuda. Kui peatud ainult nendel asjadel, mida saab muuta, kasvatab see motivatsiooni ja teotahet.