N, 8.12.2022
Dermatoloog selgitab, kuidas vabaneda isolatsiooni ajal tekkinud nahaprobleemidest
Vabanemine probleemsest näonahast. Foto: Shutterstock
Elis Vaiksaar
, Sõbranna.ee reporter
Dermatoloog selgitab, kuidas vabaneda isolatsiooni ajal tekkinud nahaprobleemidest
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments

Mitu kuud kestnud isolatsioon on lõpuks peaaegu seljatatud. Ilmselt oled ka sina märganud erinevaid stressist tingitud negatiivseid muutusi enda kehal. Üks enim inimestele segadust tekitanud probleeme on seotud just näonahaga, sest see on peeglisse vaadates esimene asi, mis meile silma torkab. Healthline jagab mõningaid näpunäiteid, kuidas oma nahk taas kiirelt särama lüüa.

Charlotte Moore kirjutab oma ajakirjas Restless Magazine avaldatud artiklis, et tema on just üks neist naistest, kes on isolatsiooni ajal oma näonahal erinevaid negatiivseid muutusi täheldanud. «Kui mõtlen enda suhetest oma näonahaga, siis see on olnud suurte tõusude ja mõõnadega,» kirjeldab ta käidud teekonda.

«Teismeeas diagnoositi mul raskekujuline akne ja tänu sellele sai minu teiseks koduks dermatoloogi ooteruumis paiknenud nahktoolid. Ma ootasin pikalt ja kannatlikult arsti, kes ütleks mulle lõpuks, et kasvan sellest loodetavasti lihtsalt välja. Minu enesekindlusest ja nahast olid selleks ajaks alles jäänud vaid riismed.»

Lõpuks jõudis õnn ka naise õuele ning kahekümnendatesse aastatesse jõudes kasvaski ta  raskekujulisest aknest välja. Charlotte'i sõnul hakkas nahk tallegi ootamatult muutuma ning olenemata aknest tekkinud armidele, oli ta üle pika aja oma nahaga rahul. «Olin nii kaua oma nahaprobleemidega võidelnud ja need muutused olid minu jaoks pärast pikka langust lihtsalt nii ootamatud,» meenutab naine naeratades. «See tekitas minus küsimuse: kas igapäevasest meigi kandmisest loobumine aitab minu näonahka ka edaspidi korras hoida?»

Muuseas sai naisele selgeks, et ta ei ole ainus, kes võitleb «isolatsiooni nahaga». Naise õnneks tutvus ta dermatoloogi, kosmeetiku ja nahahooldusest kirjutava blogija Louise Walshiga, kes rääkis talle koos fotograaf Emma Hoareauga, miks meie nahk end praegu õnnetuna tunneb.

Foto: Shutterstock

Mis põhjustab sinu nahas muutusi?

Arvestades seda, et meie päevased harjumused on järsku drastiliselt muutunud, ei ole mingi üllatus, et need muutused kajastuvad ka meie nahal. Walsh selgitab, et muutuste taga on palju põhjuseid, mis võivad nahka mõjutada.

Stressis nahk

Walshi arvates on üheks suureks nahka mõjutavateks teguriteks ärevus ja stress. «Paljud meist tunnevad praeguses olukorras väga suurt stressi. Selle kaudu mõjutavad tekkinud mured ka füüsiliselt meie nahka,» selgitas ta oma argumenti. «Kui oleme stressis, toodab meie keha rohkelt kortisooli nimelist hormooni, mis põhjustab meie kehas põletikku ja liigset õli tootmist. Põletik ja liigne rasu ongi meie naha ühed suurimad kahjustajad.»

Samuti mõjutavad nahka paljud stressi kõrvalmõjud. Näiteks unepuudus, vähenenud söögiisu, mõned klaasid veini. Need kõik mängivad suuremal või väiksemal määral rolli meie naha seisukorras. Et stressi oma kehast eemalehoida, soovitame sul proovida erinevaid lõõgastumistehnikaid

Muutused igapäevarutiinis

Suured muutused meie igapäevarutiinis on üks põhilisi asju, mis aitavad nahal taas õigele rajale saada. Keha ootab meilt tavapäraseid rutiinseid asju, aga saab vastu hoopiski midagi täiesti uut, mis teda kohati «ehmatab». Sellega paneb su keha sind kohati valiku ette – kas lähed tagasi vanasse rütmi või muudad uued harjumused «uueks normaalsuseks». Iga päev samale ajale sätitud toidukorrad, jalutuskäigud ning töötundide range piiramine, muudavad sinu igapäevarütmi väga suurel määral. Samuti aitab sinu enesetunnet tõsta ka see, kui korralikult riietud, isegi nendel päevadel, kui sul ei ole plaanis kodust väljuda.

Su nahk vajab päikest

Su nahk vajab päikest. Sellepärast on väga oluline, et läheksid vähemalt korra päevas õue. Vahet ei ole, kas sportima või lihtsalt jalutama. Aga pea alati meeles ka seda, et liigne päikese käes viibimine võib olla kahjulik.

«Paljud Suurbritannia dermatoloogid on öelnud, et nad näevad paljude inimeste puhul ära nahavähi tekkimise riski,» räägib Walsh. «Ma ei saa otseselt rõhutad, et päikesekaitsekreemi või nahka niisutavate kreemide kasutamine iga päev on vajalik vaid kriisi ajal. V-kiirgus pääseb meie nahale siiski ligi ja seda kasvõi läbi akna. Seega on oluline, et kannaksime päikesekaitsekreemi ka päevadel, mil me kodust ei välju.»

Foto: Shutterstock

D-vitamiin paneb su keha naeratama

«Eriti oluline on D-vitamiin just meie nahale. See aitab kaasa nii naharakkude arengule kui ka põletiku vähendamisele meie kehas. Kui me ei saa viibida päikese käes, muutub meie keha lodevaks ning kujundlikult öeldes õnnetuks,» selgitab Walsh.

Kas D-vitamiini toidulisandid on abiks, kui me õue minna ei saa?

«Nad ei põhjusta mingit otsest kahju meie tervisele. Kui te tõesti õue minna ei saa, siis tasub neid ka kindlasti võtta,» soovitab dermatoloog. Kindlasti tasuks jälgida, kui palju toidulisandeid tarvitad. Küsi nõu oma arstilt ning kinnitage koos just sinu kehale sobiv annus. Kindlasti järgi kõiki tema antud juhiseid, et vältida võimalikke kõrvalmõjusid. D-vitamiini saad tarbida lihtsa vaevaga ka toidust. Seda leidub näiteks lõhes, munakollases ja seentes.

Mida saame kohe oma naha heaks ära teha?

Korralda spaapäev

«Väga lihtne on öelda, et vähenda oma stressitaset, aga palju keerulisem on seda reaalselt teha,» ütleb Walsh. «Samas iga päev tehtavad harjutused aitavad tõepoolest sinu tuju paremaks muuta.»

Fotograaf Hoareau nõustub Walshi väitega: «See on suurepärane võimalus pakkuda oma nahale lõõgastust, mis aitab tasakaalustada ka vere liikumist kehas. Sinu keha vabaneb selle läbi erinevatest toksiinidest, millest vabanemine aitab paremini stressiga toime tulla.» Klassikalise massaži õppimine on lihtne. See aitab sul oma keha ja vaimu rahustada ka siis, kui profesionaalse massööri juurde minek on keeruline.

Tarbi piisavalt vedelikke

Hoareau ja Walsh nõustuvad väitega, et naha niisutamine ja üldine vee tarbimine mängivad suurt rolli kogu keha tervise juures. Isegi lihtsate igapäevategevuste juures on vee tarbimine ülimalt oluline. Vesi aitab su kehal mürkidest vabaneda ning hoiab su seedimise kontrolli all. Samuti rahustab su liigeseid, reguleerib kehatemperatuuri ja soodustab toitainete imendumist.

Foto: Daria Shevtsova/Pexels

Ära koorma oma nahka liigsete nahahooldustoodetega

Charlotte Moore tõdeb, et nagu ka paljud teised, on ka tema lähenenud oma näohoolitsuse rutiini muutmisele kohati liiga agressiivselt. «Kui olen taaskord avastanud mõningaid negatiivseid muutusi oma nahal, olen proovinud seda kiiremini taastuma panna ka näiteks nelja näomaski kasutamisega päevas, mis tegelikult tõi täiesti vastupidiseid tulemusi,» tõdeb Moore.

Dermatoloog Walsh selgitab, et liiga paljude erinevate toodete kasutamine on nahaprobleemide tekkimise üks peamisi põhjustajaid. «Olen rääkinud oma klientidele, et nad toodetega rangelt piiri peaks. Piisab vaid ühest lihtsast näomaskist, näoveest ja igapäevasest pesemisest. Väga lihtne on nahka erinevate toodetega üle külvata. Aga kõige olulisem on end eemale hoida halbadest nahka kahjustavatest harjumustest. Näiteks naha liigne hõõrumine, katsumine ja pooride ning punnide pigistamine,» soovitab Walsh.

Kanna vähem meiki

Luba nahal suvel hingata ja ära kata seda meigiga. Piisab täiesti tavalisest rutiinist: pese hommikul nägu, kanna peale kerge kreem ja jätka tavapärase ripsmetušši, huulepulga ja kulmude korda sättimisega. Jumestuskreemi ja peitekreemidega võiks suvisel perioodil piiri pidada. Ka liigne koorimine muudab näonaha ekstra rasuseks.

Kanna rasuimavat paberit kaasas

Kui juhtub, et sul ei õnnestu nägu alati pesta, kasuta spetsiaalset rasuimavat paberit. Vajuta sellega lihtsalt õrnalt oma näole ja kleepuvus kaob hetkega. Rasuimavat paberit müüakse paljudes meigipoodides ja apteekides.

Lõpetuseks lisab Walsh, et ka nahale ei kesta eriolukord igavesti. Peagi saame naaseda oma tavaliste harjumuste juurde või väljuda eriolukorrast hoopis uute igapäevaste hoolitsuste rutiinidega. Moore tõdes, et pärast dermatoloogi ja fotograafiga konsulteerimist, otsustas ta lõpetada päevas kolme maski kasutamist ning lasta oma nahal loomulikul teel taastuda.

Märksõnad
Tagasi üles