Teismelised kipuvad reeglite kehtestamisel muutuma maruvihaseks. Tegelikult võib asi olla hoopis selles, kuidas sa reegleid lood?
Lihtsad nipid, kuidas teismeline reegleid järgima panna
Teismelised armastavad pidevalt piire kompida ja nad naudivad vanemate reaktsiooni. Paraku toob see endaga kaasa palju vältimatuid konflikte.
Vanemad soovivad, et teismelised järgiksid reegleid ja kuulaksid neid, aga noorukid saavad selle peale pahaseks, kuna nende vabadust püütakse liigselt piirata. Mida lapsevanem peaks tegema?
Kõik vanemad püüavad oma pere heaolu eest seista. Osas peredes on reegel, et söögi ajal ei näpita telefoni, teistes peredes pole see oluline. Kõik seatud reeglid on perekonniti erinevad ja otseselt seotud oluliste väärtustega.
Kuidas seada reegleid, et teismeline neid austaks:
- Sea reeglid, mis on teie pere jaoks päriselt ka olulised. Kui ekraaniaeg on probleem, kehtesta selleks kindel reegel. Samas kui teismeline suudab end ise reguleerida, pole vaja selle üle lahingut pidada.
- Kõige olulisemad reeglid peaksid olema seotud tervise ja ohutusega. Ära ole liiga piirav või autoritaarne, piisab mõistlik olemisest.
- Teismelised püüavad ikka piire nihutada – ära võta seda isiklikult.
- Kõikide asjade pärast pole vaja probleemi tekitada. Kui laps kannab määrdunud riideid, olgu pealegi nii.
- Luba lapsel reegleid täiendada, mida tal oleks lihtsam järgida. Enne, kui ta midagi välja pakub, luba tal enda mõtteid ka selgitada.
- Ära karda oma last psühholoogi juurde viia, kui sulle tundub, et ta võitleb enda sees tõsisemate probleemidega kui tavaline teismeline.
Vanemad peaksid väga hoolega mõtlema, mida reeglite rikkumiseks pidada. Reeglid ei tohiks olla meelevaldsed. Piirid ja reeglid peaksid olema seotud eelkõige laste turvalisuse ja tervisega. Näiteks katkise või musta särgi kandmine pole seotud tervise ega ohuga, aga näiteks karastusjookide joomine küll.
Näiteks kui laps astus üle kellaajalisest piirangust, kaua õues olla tohtis, luba tal selgitada, miks hilines. Vanemad peavad lubama lapsel selgitada, enne kui karistuse määravad. Hilinemise taga ei pruugi olla alati mõistlik vabandus, kuid distsipliin vajab juhendamist ja õpetamist.
Õppetöö eesmärk on teismelise käest küsida, mida ta järgmisel korral teisiti peaks tegema ja paku talle soovitusi. Oluline on olla empaatiline ning selgitada, miks sai reegel loodud (seal taga võib peituda näiteks vanusega seotud seaduslik liikumispiirang). Lapsed võivad paraku ka edaspidi reegleid eirata, aga vanemal tuleb jääda järjekindlaks, olles samal ajal kaastundlik.
Kui tunned, et laps väljub igasugustest normaalsetest piiridest, paneb oma tervise ohtu ja satub seadusega pahuksisse, palu abi nõustajalt või terapeudilt. Paljud vanemad, kes abi küsinud, tunnistavad, et oleks võinud seda juba varem teha.