Vasaku-või paremakäelisus mõjutab meie psühholoogiat mitmel moel, vahendab scientificamerican.com teadlaste avastusi.
Inimese otsuseid mõjutab see, kumma käega ta kirjutab
Oled uues restoranis õhtusöögil ning avad menüü. Kas tellida aurutatud karpe või kalamarja, mitme juustuga ravioole või hoopis baklažaani parmesaniga, magustoiduks maasikatega juustukooki või šokolaadivahtu? Kuidas nii paljude valikute hulgast saaks jõuda kiire otsuseni?
Psühholoog Daniel Casasanto on teinud palju uurimusi, mis väidavad, et otsust ning valikuid võib mõjutada koht, kus toit menüüs paikneb. Täpsemalt öeldes on Casasanto ja tema meeskond leidnud tõendi, mille kohaselt seostub vasakukäelistele inimestele vasakul pool olevate asjadega positiivsed märksõnad nagu headus, tarkus ja sõbralikkus. «Erinevate kehadega inimesed mõtlevad ettearvatavalt erinevalt,» kommenteeris Casasanto oma uurimusi.
Domineeriv käsi määrab valikuid
Ühes Casasanto eksperimendis näidati täiskasvanud osalejatele pilti kahest kõrvuti seisvast välismaalasest. Neil paluti tõmmata ring ümber inimesele, kes seostus neile teatud omadustega, näiteks rohkem atraktiivne või vähem aus.
Suur osa paremakäelistest inimestest omistasid positiivsemaid omadussõnu inimesele, kes seisis paremal ning vasakukäeliste inimeste jaoks oli parem isik, kes seisis vasakul.
Leiti, et see, kummakäeline inimene on, andis alust arvata tema tehtavaid valikuid nii katses kui ka elulistes olukordades. Näiteks valivad paremakäelised inimesed tööle tõenäolisemalt isiku, kelle CV asub neist paremal või valivad poes vasakukäelised inimesed tooteid, mis on neist vasakul.
Turundusstrateegiate võimalused
Casasanto näitas ka, et keha eripära on mõjutatav. Kui katses osalejad olid sunnitud ajutiselt kasutama nende mittedomineerivat kätt, hakkasid nad omistama positiivsemaid omadusi ka tollele poolele.
Umbes 70-95 protsenti kõigist inimestest on paremakäelised. Need protsendid ja katsete tulemused mõjutavad kindlasti palju ka turundusstrateegiaid. Kas firmad suudavad asetada oma tooteid kaubanduskeskustes nii, et inimesed valiksid just neid või piisavalt läbi mõelda oma veebireklaami paigutuse?