Leesmaa lisab, et lapsed kardavad sageli nõrgema eest seista, eeldades, et nii on võimalus ka ise kiusatu rolli langeda. Nii tekib väärtushinnangute konflikt hea ja kurja vahel ning ilma õigeaegse sekkumiseta võib ka kõrvalseisja jääda oma segaste, kuid häirivate tunnetega üksi või valida ise tulevikus kiusaja rolli, pidades seda õigeks ja turvaliseks enesekehtestamise viisiks.
Lapsevanemana on oluline tähele panna ja märgata oma lapse emotsionaalseid muutusi ning uurida nende tõsidust ja käitumise põhjuseid. On oluline teha vahet konfliktil ja kiusamisel: konflikt on võrdsete osapoolte omavaheline arusaamatus, mis laste puhul võib tähendada võimalust suhtlus- ja probleemilahendusoskuste õppeks; tahtlik kiusamine aga järjepidev tugevama poole alandav käitumine nõrgema osas, kasutades selleks kas verbaalset või füüsilist vägivalda.
Kiusamise puhul on olulised märgid lapse käitumises tema endassesulgumine ja hinnete järsk langus, samuti äkiline protestikäitumine. Kiusatud lapsed on ebakindlad ja emotsionaalselt kergesti haavatavad. Pikaajaline kiusamise tagajärjel võivad esineda depressioonile ja/või ärevushäirele iseloomulikud sümptomid. «Ohvrid kipuvad olema allaheitlikud ja madala enesehinnanguga ning tundma üksindust. Kaob ära teotahe ja suhtlemisprobleemid võivad tekkida ka kodus,» räägib psühholoog.
Täiskasvanupoolne sekkumine võimalikult varajases staadiumis on kiusamise ja selle tagajärgede lumepalli suuremaks veeremise vältimiseks hädavajalik. «Laps ei pruugi olla suuteline leidmaks õiged sõnu oma probleemile ning ta vajab lapsevanema või mõne muu usaldusväärse täiskasvanu kannatlikku meelt, oskust küsida õigeid küsimusi õigel ajal ja kuulata. On oluline, et lapsega on loodud kontakt ning laps tunneb, et tema muret ollakse valmis kuulama ja austama. Tähtis on ka see, et jutuajamist ei alustataks muude asjatoimetuste kõrvalt või siis, kui kumbki pool on emotsionaalselt endast väljas,» rõhutab Leesmaa.
Õige hetke leidmisel piisab iseenda rahulikust meelest lapsega suhtlemisel: hinnangutevabast hoiakust, silmsidemest, füüsilisest lähedusest. «Lapsega vestluse arendamisel võib olla abiks mõni enda või mõne tuttava kooliaegse kogemuse näide, oma tunnete jagamine mingil sarnasel teemal. Turvatunde loomine läbi täiskasvanu täieliku kohalolu annab lapsele kindluse oma probleemi jagada ning alles siis on võimalik üheskoos püüelda lahenduste leidmise poole,» selgitab psühholoog.
«Kuna kiusamine leiab enamasti aset koolis, on mure tekkimisel lisaks perekondlikule toele soovitatav teha tihedat koostööd kooliga, sealjuures klassijuhataja, õpetajate ja/või tugispetsialistidega. Kui kiusamine on toimunud kaua ja tagajärgedega tegelemiseks näib olevat vaja spetsialisti abi, tuleks kahtlemata pöörduda psühhoterapeudi poole.»