Thomas Cooki pankroti valguses on paslik jagada mõned sõbralikud nõuanded, kuidas Eestis elav inimene saaks end maailmas toimuvate turbulentside vastu piisavalt hästi kaitsta ning puhkusereisil või enne seda ootamatuid ebameeldivusi vältida. Kuigi absoluutset valemit pole, saab igaüks ise piisavalt palju ära teha.
Esimene nõuanne on osta reis Eesti äriregistris ja majandustegevuse registris (MTR) registreeritud reisiettevõttelt ning kontrollida võimalikest allikatest ettevõtte tausta, maksujõulisust ning kindlasti ka rahalise tagatise suurust. Info vastutava reisikorraldaja ja tagatise kohta on toodud ka pakettreisi teabelehel, mille tarbija saab alati enne pakettreisilepingu sõlmimist.
Kui rääkida Thomas Cooki näitel reisikorraldajatest, kes pakuvad pakettreise, siis tarbijate õiguste kaitse on enamjaolt sätestatud üle-euroopalises pakettreisidirektiivis, mille normid on üle võetud võlaõigusseadusesse, tarbijakaitseseadusesse ja turismiseadusesse. Kui direktiiv kehtib ühtsena kogu Euroopa Liidule, siis reisikorraldajate tagatised ja nendega seotud reeglistikud on riigiti erinevad. Eestis saab MTR-ist järele kontrollida, kas ja millises ulatuses on ettevõttel pakettreiside tagamiseks garantiisid. Garantii näol on tegemist rahaliste vahenditega, mis on maksejõuetuse juhtumite korral Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kasutada reisijate sihtkohtadest koju tagasi toomiseks ja reisijate poolt pakettreiside eest tasutud ettemaksete tagastamiseks.
Oluline on kontrollida sedagi, kas reis ostetakse vahendaja või reisikorraldaja käest. Seaduse järgi vastutab tagatise ja lepingu täitmise eest reisikorraldaja. Vahendaja ülesanne on müügiprotsess nõuetekohaselt läbi viia, sealhulgas edastada reisijale reisikorraldaja teabeleht. Pakettreisi ostes tasub kindlasti kriitiliselt suhtuda kõikvõimalike vahendusportaalide pakkumistesse. Tehke endale selgeks, kes on reisikorraldaja ja kui pakkujaks on vahendaja, vaadake MTRst järele, kas see vahendaja omab õigust selle reisikorraldaja pakettreise müüa.