
Käes on kooliaeg! Iga vanem soovib, et tema lapse koolitee kulgeks rõõmsalt, rahulikult ja edukalt. Et see tõesti nii läheks, on lapsele kooliteel tähtis oma vanemate tugi ja abi.
Käes on kooliaeg! Iga vanem soovib, et tema lapse koolitee kulgeks rõõmsalt, rahulikult ja edukalt. Et see tõesti nii läheks, on lapsele kooliteel tähtis oma vanemate tugi ja abi.
Oskus koolis õppida ei ole kaasasündinud, vaid areneb elu jooksul. Ühest küljest tähendab see, et pole olemas «halbu õppijaid», sest igaüks meist saab oma õppimisoskust arendada, oma aju parimal võimalikul viisil kasutama õppida. Teisalt tähendab see ka, et me ei saa eeldada, et laps oma õppimise korraldamisega kodus kohe alguses üksi hakkama saaks.
Lapsevanema roll on last kodus õppimise juures toetada, talle kodus sobilik õpikeskkond luua, talle õppimisoskust õpetada, temasse enesekindlust ja turvatunnet süstida. Kuidas seda teha?
Lapsevanema suhtumine kooli ja õppimisse kandub ka lapsele
Seda, kuidas vanemad oma last kooliteel toetavad, võib oluliselt mõjutada ka lapsevanema enda kooli- ja õpikogemus. Näiteks võib lapsevanem, kellel omal ajal koolis halvasti läks, anda sama suhtumist kooli ja õppimisse tahtmatult edasi ka oma lapsele. Ning vanem, kes pidi lapsena oma kooliasjadega ise hakkama saama, võib sama oodata ka oma lapselt. Laps saab oma vanema hoiakutest aru ka sõnadeta – kehakeelest, hääletoonist.
Seega on lapse rõõmsa ja eduka koolitee toetamise juures tähtis:
Eduka õppimise eeldus on sobiv keskkond
Ka kodus on oluline luua lapsele õppimiseks vajalikud ja sobivad tingimused. Kindlasti vajavad nooremate klasside lapsed vanema suunamist nii oma õppekoha korraldamisel kui ka koduse õppetöö planeerimisel:
Nipid, mille abil last õppetöös aidata
Õppida võib mitut moodi. Mõned nipid ja võtted sobivad paljudele, kuid alati tuleb lähtuda just oma lapsest ja talle sobivast. Iga laps on kordumatu ja just vanem tunneb oma last kõige paremini.
Laps ei ole vanema, vaid oma enda unistuste elluviija
Koolirõõmu üks oluline allikas on lapse isikupäraste tugevuste ja arendamist vajavate külgedega arvestamine. Püüa mõista ja arvestada, et ükski laps ei ole oma vanema täitumata jäänud unistuste elluviija või vanema soovidele ja unistustele vastava tee käija. Iga lapsel on oma tee ja oma unistused. Toeta ja aita last tema oma teel!
Kiida last selle eest, milles ta on hea, milles ta pingutab. Lapsevanema siiras tunnustus ja hea sõna toetab lapse enesehinnangu ja seeläbi ka enesetõhususe arengut, toetab uskumust: ma saan hakkama! Iga laps on milleski tubli.
Ole kannatlik, kui uued teadmised ja oskused ei kujune hetkega. Anna lapsele aega õppida temale omases tempos.
Püsivate raskuste korral õppimisel pöördu lapse õpetaja või kooli tugispetsialisti poole, et leida võimalusi õppetöö lapsele sobivamaks korraldamiseks kodus ja koolis. Kui vanemad või koolipere vajavad lapsele sobiva õppetöö korraldamiseks edasisi nõuandeid või erapooletut hinnangut, siis saab järgmiseks pöörduda Rajaleidja keskustesse.