Logopeedi koostöö arstide (nt kõrva-nina-kurguarst, ortodont, suu-ja lõualuu kirurg, psühhiaater) ning psühholoogide, füsioterapeutide ja tegevusterapeutidega on osadel juhtudel vältimatu.
Faktorid, mis võisid mõjutada nii ema kui lapse tervist juba enne sündi, sünni ajal ja vahetult peale sündi on määrava tähtsusega lapse edasises üldises, kaasa arvatud kõne arengus. Kuidas imik areneb motoorselt, hakkab rinda imema, naeratama, häälitsema, milline on emotsionaalne side ema ja lapse vahel – see kõik on tähtis. Lastel, kel on erineval määral vajakajäämisi varases üldarengus, esineb kindlasti ka kõne- ja suhtlusraskusi. Riskilapsi tuleks jälgida ning hakata neid arendama võimalikult vara pärast kõrvalekalde tuvastamist. «Ei maksa kunagi arvata, et küll ta hakkab… või ootame veel natuke…,» hoiatab Velner. «Kahjuks ei ole kompleksne erialade-ülene varane sekkumine Eestis prioriteet. Seetõttu kaovad riskipered, kes vajaksid pidevat tuge, riiklikust seirest ja nende hilisem märkamine toimub hiljemalt enne kooli. Kuid siis on kahjuks juba väärtuslik sensitiivne periood mööda lastud.»
Eeldusel, et sünnitraumata lapse kuulmis- või nägemishäire on välistatud, hindab logopeed esmalt väikelapse kõne mõistmise ja täiskasvanuga ühistegevuste kvaliteeti, näiteks:
Oma nimele reageerimine
Eakohaste juhiste järgimine
Jagatud tähelepanu olemasolu
Eakohane keskendumine
Imiteerimisoskus
Kordamööda suhtlemine (nii verbaalne kui mitteverbaalne)
Pilkkontakt
Logopeed pöörab tähelepanu väikelapse imemise, söömise, neelamise, hingamise, hääle ja närimise iseärasustele. Need funktsioonid on otseselt seotud hääldamise, st suulise kõne arenguga, sest kasutuses on samad lihased.