Kõigest kuumavereline või tõepoolest hüpik?
Temperamenditüübid pärinevad teadusliku psühholoogia eelsest isiksuseteooriast. Temperamentsed inimesed ehk koleerikud on iseseisvad, ambitsioonikad, otsustavad ja eesmärgile orienteeritud, kuid lapseeas koleerikuid eristab teistest temperamenditüüpidest asjaolu, et nad on tihtilugu rahutud, agressiivsed, ärrituvad, aktiivsed ning impulsiivsed. Võttes aluseks koleeriku temperamenditüübi, saame me iseloomu kirjelduse, mis viitab aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) esinemisele. Seetõttu võib ekslikult või ennatlikult eeldada, et lapse käitumuslikud eripärad on tingitud häirunud psüühikast või aju biokeemilistest eripäradest, mitte isikuomadustest.
Erinevalt koleerikust võivad flegmaatikud olla passiivsed, oma tegevustes aeglased, vahel madala pingutusvõimega, omas maailmas elada eelistavad. Nimetatud tunnusjooned on samuti sarnased ATH alatüübile, mis esinevad ilma impulsikontrollihäireta. On üpriski keeruline välja selgitada täpset määra, kui palju lapsi kannatab ATH all, aga erinevate andmete põhjal jääb see protsentuaalselt umbes viie kuni kümne protsendi vahele.
Varajase märkamise aspektist vaadatuna on oluline lapse eripärade jälgimine ning väljaselgitamine, ent taaskord tuleks sildi kleepimisega ettevaatlik olla. Üldine suund on ATH-d enne koolimineku iga mitte diagnoosida. Erandiks on juhud, mil lapse käitumine on iseendale ohtlik, mistõttu vajab käitumise korrigeerimine ravimipõhist sekkumist. Juhul kui laps pole iseendale ohtlik, on olulisel kohal pedagoogilis-psühholoogilised võtted ning nn kastist välja mõtlemine.
Mõtteis tuleks hoida, et esmatähtis ei ole, mis lapsel viga on, tähtis on see, kuidas saame teda aidata. Abistamist saab kindlasti võtta ka kui õpetaja või lapsevanemana kasvamise võimalust – tundkem uudishimu ja küsigem endalt, mida saan mina lapse jaoks ära teha, kuidas aidata, kas õppida ehk uusi võtteid, metoodikaid. Tähtsal kohal on esmalt eneseregulatsioonivõtete arendamine, käitumise tugikava koostamine ja rakendamine, võimalusel vaikuseminutite jt sekkumismeetodite rakendamine. Kui nende meetmete õigepärasest rakendamisest pole kasu, peaks pöörduma erialaspetsialistide poole.