Kuigi inimestena meeldib meile stabiilsus, tuleme toime ka muutustega – kergem on nendega kohaneda, kui selleks on piisavalt aega ja muutus tuleb võimalikult pehme maandumisega.
Selleks saate vanematena palju ära teha.
Kõigepealt – kuidas lapsega muutustest rääkida. Alustuseks mõelge hästi läbi, mida tahate talle öelda. Leidke sobiv aeg ja koht vestluseks ning andke lapsele teada, et soovite temaga koos arutada tulevase kooli teemat. Rääkige, et olete emana mures lapse tuleviku pärast ja soovite talle parimat.
Kui räägite sellisel viisil, kasutades minasõnumeid (minasõnum räägib minust, mitte teisest ja seega me ei süüdista teist inimest), on suurem võimalus saada teine osapool ennast kuulama, koostööd tegema.
Loomulikult tekitab ka minasõnum teises (tugevaid) tundeid, seega tuleb valmis olla, et mingisugune reaktsioon/vastupanu sealt tuleb (eitamine, rünnak, solvumine, jne), seega tuleb teil ümber lülituda kuulamisele. Aktiivne kuulamine tähendab, et sõnastate ümber teise inimese poolt öeldu, või tema sõnumi tagant paistva tugeva emotsiooni. Ise sealjuures midagi lisamata, oletusi tegemata. Niiviisi jahutate teise emotsioonid maha ning ta on valmis taas teid kuulama – saate end uuesti väljendada.
Aktiivse kuulamise ja minasõnumite kohta saate lähemalt lugeda siit.
On väga oluline, et te ei süüdistaks last, ei vähendaks tema tundeid, tema mõtteid, ei lohutaks ega ratsionaliseeriks – need ei aita teie last. Kuulake, mis teie laps räägib ja lihtsalt sõnastage see ümber. Kui laps tunneb, et vanemad teda tõeliselt kuulavad ja teda mõista püüavad, on suurem võimalus, et teie arusaamad lähenevad ning laps on valmis ka suuremaks koostööks.
Mida veel teha saate – pehmema maandumise heaks saate ise teha endale selgeks, mis kool jääb sõelale, kohtuda edaspidi kooli juhtidega, õpetajatega, tutvustada lapsele koolikeskkonda.»