Eksperimenteerimislusti järele januneva teismelise meelest oli see šikk: blond mees heleda uhke vuntsiga, mis – erinevalt lõunamaalaste esiletungivast ninaalusest soengust – võis olla ääretult stiilne. Neutraalne ja nähtav vaid neile, kes tahtsid näha.
Tagasi naiste kulmude juurde. «Kuidas ma naiste kulme nii kaua absoluutselt tähele ei ole pannud?» mõtlesin alles siis, kui olin Tallinnasse kolinud. Kui ilu peitub väikseimates detailides, on need esialgu teisejärgulisena tunduvad kulmud tegelikult äärmiselt olulised. Lausa määrava tähtsusega. Lisaks sellele, et nad takistavad higi, vee, putukate ja prahi sattumist silma, on neil äärmiselt oluline roll näomiimikas ja inimestevahelises suhtluses.
Üllatus ja viha, näiteks. Või kas väljendab empaatiat miski paremini kui üks konkreetne kulmuliigutus?
Vaid need, kellel korralikke kulme pole, peavad oluliseks neisse investeerida, nagu ikka paljude asjadega siin ilmas. Kui oled tüse, unistad kõhulihastest. Oled kiilakas, on 17-sekundilise šampoonireklaami vaatamine piin.
Inimpsüühika iidne muster.
Siit ka kulmudega seotud müüdid. Viimastel nädalatel olen avastanud, et kulmumaailmas eristub väga ere «tähesüsteem». Just, kergitage kulme! On seitse suurt üle maailma tuntud referentsi: Coco Chanel, Greta Garbo, Sophia Loren, Marylin Monroe, Brigitte Bardot, Marlene Dietrich ja kulmudiiva Audrey Hepburn.
Igaüks neist kehastab konkreetset stiili.
Loogiline, et kunstiteadlased spekuleerivad, miks Leonardo da Vinci Mona Lisal pole näha ei kulme ega ripsmeid. «Oli see kaval lahendus, et Mona Lisa suursugusem paistaks?» küsivad uurijad. «Või on ta kulmud maalil sajanditega tuhmunud?»