«Vähene eneseteadlikkus, rahuolematus iseendaga, tõrjuvad või pingelised suhted lähedastega on eelduseks langeda ohtude lõksu, näiteks usaldada pimesi võõraid. Seda enam, kui jõuab kätte teismeiga ja otsingute, riskimiste, eneseleidmise, ka protestimise, eristumisvajaduste aeg,» märkis Vainre.
Ta lisas, et laps peab igas vanuses tundma, et teda mõistetakse ja tunnustatakse ka kodus ning aktsepteeritakse just sellisena, nagu ta on. «Andke lapsele teada, mida temas erilist märkate, väljendage heameelet, uhkust ja rõõmu tema tegemiste üle, aktsepteerige tingimusteta tema isikut.»
Jälgige muutusi lapse tavapärases käitumises ja meeleolus.
Kui laps on rõõmsameelne, tal on sõpru ja huvitavaid tegevusi väljaspool virtuaalmaailma, ta tunneb end koolis hästi, siis pole ilmselt ka vajadust sekkuda, sh piirata lapse netihuvi.
Kui aga märkate mõnda aega, et ta järjest enam on üksi, rõhutud, sõnakehv, kergesti ärrituv, rõõmutu nende asjade suhtes, mis enne köitsid, kurdab tervise üle, puudub koolist vms., siis on vajalik selgitada välja selle muutuse tagamaad.
Kokkulepped toimivad, kui nende tegemisel on osalenud mõlemad pooled, need on vastastikku omaks võetud.
See on peamine eeldus, et kokkuleppeid ka täidetakse. Kui üks nõuab ja teine vaid allub sellele, siis pole see kokkulepe, vaid keeld või karistus. Sel juhul toimib nõudmine vaid seeläbi, kuivõrd suur on hirm vahele jääda.
Kui laps on tehniliselt piisavalt taiplik (mida vanemaks saab, seda rohkem uusi avastusi), vanemaid pole silmapiiril vms, siis on ikkagi kiusatus piiranguid rikkuda. Vanem peab pidevalt täiustama kontrollsüsteemi, karmistama karistusi, et last ohjata.
See kujuneb pigem kes-keda võistluseks ja tegelik eesmärk, kuidas ennetada probleeme ja olla lapse jaoks olemas, kuid ta seda vajab, jääb tagaplaanile.
Selgita välja, millised kokkulepped, sh piirangud on vajalikud.
Kokkuleppeid peaks olema nii vähe kui võimalik ja nii palju kui hädavajalik ning nende seos eesmärgiga arusaadav.
Näiteks ajalise piirangu kehtestamisel loo selgus, mida see peaks tagama ning selgita lühidalt, eakohaselt ka lapsele. On see siis mure kahjuliku mõju pärast tervisele, õppimisele, teistele kohustustele, risk sõltuvuseks vms.
Kui väiksele lapsele on piisav vähene aeg, siis lapse kasvades, huvi mitmekesisemaks muutumisel, on mõistlik piiranguid leevendada.