Kas sina oled üks neist, kes ei kanna ise kummi kaasas?! Mina ei laseks ühtegi uut tulijat ilma kummita ligi! Aga mis sul viga on??!! Nõnda röökisid kolm noort ja kena eesti naist meile igal õhtul söögi alla ja söögi peale tele- ja raadioreklaamis, tehes jõulise kehakeele ning hüsteerilise hääletooniga selgeks, kui tobu on see naine, kes ei kanna alati kondoomi kaasas. Sest kumm on seks!
Ingrid Veidenberg: kumm pole seks
Tervise Arengu Instituut propageeris kampaaniaga kondoomikasutust ja võitles HI-viiruse leviku vastu. Sõnumit toetasid üle linna laotatud välireklaamid, millest nende agressiivsuse tõttu oli võimatu mööda vaadata.
Tõsi, juhuslikus vahekorras on kindla peale vaja kaitset. Haiguste vastu peab võitlema nii naine kui ka mees ning mitte asetama end situatsiooni, kus võidakse olla ohustatud. On hirmutav mõelda, et Eestis on 100 000 inimese seas 41 HI-viiruse kandjat – rohkem kui üheski teises euroliidu riigis.
Ent mõelgem korraks kampaania sõnumile – kuidas võiksid uksest ja aknast sisse tulvavat hüsteerilist sõnumit tõlgendada meie naised (instituudi teatel olid reklaami sihtgrupiks noored neiud vanuses 18–25)? Esiteks: sa pead olema iga hetk valmis, et sinuga astutakse seksuaalsesse vahekorda.
Seepärast pead sa käima kogu aeg ringi, ridikül kondoomidest pungil. Sest naise roll seisnebki ju valmisolekus. Teiseks: mehed siin ilmas on ainult ühe asja peal väljas, neid ei saa usaldada, nad käivad ringi eesmärgiga mõni naine voodisse rääkida ja siis on paha-paha, kui pole kondoomi kotis, sest toob kaasa ebasoovitavad tagajärjed.
Mis sõnumi annab selline jõuline hõikamine aga meie noormeestele? Pehmelt öeldes paneb see meie mehed sundolukorda – kui terve linn on täis kumme pidevalt kaasas kandvaid eevatütreid, siis peaks ju mehe eest väljas olema?
Iga hinna eest naise voodini rääkima, et mitte ülesköetud meelsusele alla jääda. Koos samal ajal eetris vilkuva ploomimaitselise siidri reklaamiga, kus kaks svipsis naist embavad üht purjakil mehepoega, ei jää teisitimõtlemisele palju ruumi. Õudne mõelda, kuhu oleme mõtte suunamisega jõudnud. Ja me imestame, miks Eestis lahutatakse pooled abielud ning armukese pidamine on pigem au, mitte häbi?
Tegelikult vajab Eesti reklaamikampaaniat, mis ütleks, et kumm ei ole seks. Truudus on seks. Püsisuhe on seks. Me vajame saateid, sõnavõtte ja reklaame, mis propageeriksid pereväärtusi. Kuidas elada nii, et ei pea kotitäite viisi kondoome kaasas kandma (ja lõppeks võivad ka need ju puruneda)?
Kuidas kasvatada oma poegadest peret hoidvad mehed ja tütardest lojaalsed kodu koos hoidjad? Kuidas leida see õige, kellele pühenduda? Üks on kindlalt selge: kondoomi pidevalt kaasas kandes teda ei leia.