Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Mis peitub kiirmoe taga?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Heleriin Adelbert
Copy
Kiirmoe lipulaeva Zara pood Bangkokis.
Kiirmoe lipulaeva Zara pood Bangkokis. Foto: Reuters/ScanPix

Kiirmood tähendab tabada kõige viimaseid trende ning disainida need uutesse rõivakollektsioonidesse, mille tootmine ja tarbijateni jõudmine on võimalikult kiire ja odav.

Eduretsept on lihtne – pidevalt uueneva (iga 4-8 nädala tagant) ja limiteeritud kogusega kaubavalikuga tagatakse klientide soov võimalikult tihti poodi külastada ja pikemalt mõtlemata viimast moetrendi esindav ese ära osta, kirjutati säästva eluviisi portaalis bioneer.ee.

Kiirmoe lipulaevaks võib pidada Hispaania jaemüügiketti Zarat, kuhu kuulub 4780 poodi 77 riigis ning mille ülisuur edu põhineb ideel pidevalt täiendada müügil olevat valikut uute väikeste kaubapartiidega.

Kiirmood mõjub pärssivalt disainerite loomingulisusele, sest pidev vajadus millegi uue järele sunnib neid kiirelt kohanema, originaalsete ideevälgatuste tekkimiseks napib aega. Kiire moevahetus soodustab ka hoolimatust riiete kvaliteedi suhtes.

Kiirmoe keskkonnamõju peamised võtmesõnad on kasvuhoonegaasid, keemiline reostus ja prügilajäätmed. Kangaste tootmine on energiamahukas protsess, energiat kulutatakse ka toodangu transportimisel ühest maailma otsast teise.

Kuna kiirmood vahetub imeruttu, siis on ka ära visatud rõivaste hulk kasvanud mühinal. Suurbritannias moodustavad näiteks tekstiilijäätmed prügilajäätmetest ligikaudu 30 protsenti.

Kiirmood ei eksisteeriks ilma turu sellekohase nõudluseta – selleks, et muutuks moetööstuse ja riiete mõju keskkonnale, peab muutuma tarbijakäitumine.

Märksõnad

Tagasi üles