Lihtsate vabandustega saame hakkama. Olulisemad vabandused ning tihti just siis, kui teist inimest hästi tunneme ja läbisaamine temaga on tähtis, nii kergelt aga tulla ei taha.
Vanemad õpetavad juba päris väikestele lastele, et kui oled midagi valesti teinud või öelnud, siis tuleb vabandada. Keegi tunneb end sellepärast halvasti või sai haiget, mingi kokkulepitud reegel sai rikutud – sellepärast. Vabandades tunnistame oma eksimust (isegi kui see pole tahtlik), võtame vastutuse tehtu eest ja aktsepteerime sedagi, et teisel on meie tõttu mingil moel halb – ja see läheb meile korda.
Ühtlasi on kombeks ka lubada, et vabandaja pingutab selle nimel, et taoline asi ei korduks. Võib-olla käib õpetussõnade komplekti seegi, et vastutuse võtmine, kahetsuse tundmine ja tähelepanelikkus on küpse ja täiskasvanud inimese tunnusmärk ning et heade suhete eeldus on teiste tunnetest hoolimine.
Vabandamine on empaatia märk
Paljud lapsed õpivad päris kähku ise selgeks, et kui kiiresti ja natukegi õigel toonil vabandada, siis see teeb teise relvituks ja võtab võimaluse vihane olla – eksimus on ju omaks võetud, mis seal enam. Nii on «palun vabandust» üks lihtsamaid viisakusi ja tähelepanelikkuse osutamise viise (sarnaselt sõnadega «palun» ja «tänan»), mis igapäevased suhtlusolukorrad sujuvamaks ja mõnusamaks teeb.
Kui on tegemist inimestega, kes üksteisele korda lähevad ja/või teema tõsisem, muutub vabandamine korraga millekski palju komplitseeritumaks. Inimesed, kes natukegi rohkem omavahel suhtlevad, satuvad paratamatult vahel konfliktidesse ja teevad vigu – need on suhetesse sisse kirjutatud. Vabandamine sellistes suhetes on aga kriitiline hoolimise kinnitamise, usalduse säilimise ja avatud suhtlemise säilitamise seisukohalt.