Päevatoimetaja:
Heidi Ruul

Ämmaemanda nõuandetelefonile helistavad ka purjus isad ja naised, kes vajavad lihtsalt ärakuulamist

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Foto: Ian Lishman/PantherMedia/Scanpix

Kaks aastat töös olnud ämmaemandate nõuandetelefon 12252 saab ööpäev läbi kõnesid ja mitte ainult rasedatelt. Peale naiste on tulnud ämmaemandatel nõu jagada ka sügavas depressioonis inimestele, segaduses värsketele isadele ja tugiisikutele, kes on ootamatult kodusünnituse vastu võtnud.

Ämmaemand Liina Normet lõi nõuandetelefoni 12252 juba paar aastat tagasi, aasta tagasi lisandus selle Callmidwife.com live chat ning varsti tuleb ka videokonsultatsioonide võimalus. Samuti saavad naised küsida korduva rasestumisvastase vahendi retsepti.

«Näeme tihti oma töös, kuidas naised unustavad retsepti pikendada, kaotavad oma tabletid või on muu põhjus, miks on kohe uut retsepti vaja ning perearsti ei ole võimalik nii kiiresti tabada. Enne oli ainukeseks lahenduseks EMOsse pöördumine,» märgib Normet, kes on nõuandetelefoni teenust aina laiendanud, sest selleks on selge vajadus. «Juba algusest peale on meil niipalju toredaid toetavaid fänne olnud, oleme selle üle väga rõõmsad,» on ta entusiastlik. Tänavu loodetakse avada ka eravastuvõttude võimalus, sest palju on naisi, kes tahaks kontrollida loote südametööd või tuvastada rasedust, kuid praegu on selleks nii-öelda walk-in võimalus vaid EMOs.

Sageli tulebki ämmaemandatel telefoni teel nõu anda rasedatele, kuid mitte ainult. «Meile esitatakse täiesti seinast seina küsimusi. Alates puberteetilistest muudatustest kehas kuni postmenopausi probleemideni välja,» ütleb Normet. «Me ei ole ainult raseduse ja sünnituse jaoks, oleme olemas kõikide küsimuste jaoks, mis puudutavad naise ja lapse tervist. Küsitakse beebide tervise kohta, väikelaste arengu kohta, noorte tüdrukute tervise kohta, raseduse, sünnituse, imetamise, beebi hoolduse, günekoloogiliste murede, üleminekuea ja veel palju muu kohta.» 

Ämmaemanda nõuandetelefonile helistavad Normeti sõnul üllatavalt tihti ka mehed, samuti vanaemad ja isegi vanaisad. «Tänapäeva mehed on väga aktiivsed beebi kasvatamises ja naise rasedusega seoses. Paljud mehed soovivad näiteks nõu, kuidas oma iivelduste käes vaevlevat naist aidata. On ette ka tulnud, kus oleme meest ja tugiisikut juhendanud telefoni teel ootamatut kodusünnitust vastu võtma,» märgib ämmaemand, kelle töös on tulnud ette ka raskeid hetki.

Rõõm ja mure käsikäes

Lapse saamine on emotsionaalne sündmus ja sellega seotud teemad võivad vahel olla väga sünged. Normeti sõnul elavad ämmaemandad helistajatele kaasa, mistõttu tuleb ette ka pisarateni viivaid kõnesid. Näiteks vajavad vahel abi sügavalt enneaegse lapse sünnitanud naised, kes tahavad lisaks nõule ka lihtsalt ärakuulamist ja psühholoogilist tuge. Ette on tulnud raseduse katkemise järel nõustamist otsivaid naisi ning isegi neid, kes ei tea täpselt, kes on lapse isa, ja on sellepärast väga mures. 

«Raske on ka see, et meil on nende aastatega tekkinud mõned püsikliendid, keda me tegelikult ei saa kuidagi enam aidata, aga nad järjepidevalt helistavad ja tahavad ärakuulamist. Mõni helistab hooti mitu korda päevas nädalaid järjest ja räägib sama juttu. Nendega on jah veidi raske, püüame ikka neile selgeks teha, et nad peavad pöörduma arsti vastuvõtule,» tõdeb Normet ja lisab, et vahel on jällegi vastupidi – helistab keegi, kes oleks juba pidanud kiiresti arsti juurde pöörduma.

«Kahjuks on neid olukordi ette tulnud mitmeid. Inimesed päris tihti ei adu oma probleemi tõsidust ja loodavad, et kaebus möödub iseenesest. Õnneks on nad ikkagi meile helistanud ja oleme siis kiiresti neile kiirabi kutsunud. Nii mõnigi beebi on niimoodi päästetud. Samuti oli meil üks juhtum, kus vanem naisterahvas helistas ja lubas endalt elu võtta. Ta helistas õnneks lauatelefonilt, seega saime kohe ise talle kiirabi kutsuda, proua jäi ellu ja sai vajaliku abi edaspidiseks.»

Ämmaemanda nõuandetelefon on avatud ööpäev läbi ja mõnikord tuleb ette ka naljakaid seiku, mis kõne vastuvõtjal suunurgad üles kisuvad. Näiteks siis, kuid rasedad keset ööd telefoni haaravad, sest vastust on vaja kohe. «Näiteks kell kaks öösel helistada ja küsida, kas ma hommikul kohvi võin juua,» muigab Normet, kui erinevate küsimustega neile helistatakse. «Või kell kolm öösel küsida, milline on täisväärtuslik toitumine päeva jooksul. Nalja on saanud ka mõningate purjakil meestega, kes on just teada saanud, et saavad isaks ja ei oska oma emotsioone kuidagi muud moodi käsitleda, kui napsisena meile helistada ja uurida, mis nüüd saama hakkab.»

Sellele vaatamata toonitab Normet, et rumalaid küsimusi ei ole olemas ja ämmaemandatelt võib küsida kõike, mis hingel. Kuna tegu on anonüümse liiniga, ei ole ohtu, et keegi saaks teada, kes on telefoni teises otsas.

Tagasi üles